Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SirRutte

Mooi werk Yits!

Het jargon kan ik niet helemaal volgen :P Heb je nu alleen schoongemaakt of daadwerkelijk iets vervangen? M'n moeder klaagt af en toe over knipperende lampjes, daar komt 3-2-2 en een 3-2-5 terug..

razorx

#826
Citaat van: SirRutte op 27-05-2010 17:49:07
Mooi werk Yits!

Het jargon kan ik niet helemaal volgen :P Heb je nu alleen schoongemaakt of daadwerkelijk iets vervangen? M'n moeder klaagt af en toe over knipperende lampjes, daar komt 3-2-2 en een 3-2-5 terug..
Alleen maar schoongemaakt,

Ik juich pas echt over een week of zo.

Wat betreft je moeder's errors:
3-2-2 ................. Pass. Side Damper Motor Active Too Long
3-2-5 .............. Recirculation Damper Motor Active Too Long

Zo'n "active too long" zou kunnen betekenen, dat het motortje niets doet, of dat de sensor niets doorgeeft.
Mocht je zin hebben zou je ze kunnen doormeten.

razorx

#827
Ander klusje voor deze weblog:

De eerste pagina van dit topic bevat een lijstje van alle in mijn ogen leuke how-to's en een not-to ;)
Ze staan op dit moment op chronologische volgorde. En redelijk up to date.

Als ik de tijd en moed heb verzameld zal ik die eerste index pagina aanpassen naar een indeling per onderdeel.
De Haynes of Vadis indeling lijkt mij de beste.

Suggesties zijn welkom!

Groeten,
Yits.

Joeri

Het is natuurlijk een fantastische bron van informatie voor FAQ doeleinden. Het is jammer dat het zo moeilijk te vinden is via de zoekfunctie of voor newbies. Ik zelf ben voorstander van een sticky topic per subforum/onderdeel waar FAQ's in terug komen. Ik denk dat daardoor heel veel info makkelijk toegankelijk wordt en de "ruis" daardoor flink afneemt. Maar goed, ik weet niet hoe realistisch zo'n verandering is.  8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

)()()sT

Citaat van: razorx op 25-05-2010 21:10:08
Estate en universele bijgeluiden
Verder heb ik in mijn zoektocht naar een geluid rechts achter maar eens besloten alle estate rammels en standaard rammels aan te pakken:
Het reparatiesetje voor de achterklep zat er al in, maar dat is gezien de gammele constructie echt niet voldoende om alle rammels tegen te gaan.
Nummerplaat had ik al eerder aangepakt.

Dus:
Dempend materiaal in de achterklep. Verend dempend materiaal onder alle strips die tegen de ruiten kunnen rammelen.
Dempend materiaal tussen de kunststof matten in de achterbak en de zijwanden, e.t.c..
De voordeuren hadden al dempend materiaal van een eerdere sessie, de achterdeuren moeten nog.
Alle bedrading ingekapseld in dempend materiaal.


Yits,

met interesse las ik bovenstaand stukje over de rammeltjes in de estate.
Heb jij ook foto's van die werkzaamheden? Ik rij inmiddels al een hele tijd rond zonder achterklepbekleding, omdat mijn "oorlog tegen de rammels" nog lang niet ten einde is.

Allereerst heb ik zitten klooien met de klep zelf die rammelde. Zit je slotvanger teveel naar buiten, dan klappert de klep; zit ie teveel naar binnen, dan valt de klep niet in het slot.
Voor mijn gevoel zit ie nu goed; ik hoef niet hard met de klep te gooien, en als ie dicht zit voel ik als ik aan de klep trek weinig speling.
Alleen dat gerammel.....  :eusa_wall:
Ik heb het idee dat het plaatwerk van de klep ook resoneren kan, nummerplaat zit met dempende noppen op de klep geschroeft. Daarnaast denk ik ook dat de wissermotor ook rammelt.

Voordat ik de bekleding (met een nieuw revisiesetje) terug monteer zou het schitterend zijn als ik van het ergste gerammel af zijn  :evil: ;D

razorx

#830
@Joost: Die foto's heb ik per ongeluk verwijderd.  :eusa_wall:

Nog even verder over de rammeltjes: Je slotvanger aanpak heb ik vorige zomer gedaan.
Daarnaast loont het ook één van de twee metalen stangetjes, bij de handgreep, te omkleden met krimpkous. Die kunnen ook tegen elkaar trillen.
Die zelfde handgreep, ja ze hebben fout op fout gemaakt bij het mooiste deel van de estate ;) , zit aan één kant met een lipje tegen het metaal. Met speling!
Wat van die geweldige Bison dubbelzijdige verende autotape er tussen ben je weer een geluidje kwijt.
Je hebt het over resonantie van het plaatwerk, zou inderdaad ook nog kunnen. Ik speel met de gedachte eerst de kunststof "bedekking" te verstevigen met twee aan de binnenkant bevestigde stukken alu L-profiel.

Onze meer dan prachtige achterlichten kunnen ook rammelen b.t.w..

Ik heb mij nu voorgenomen om vanaf nu bij ieder onderhoud aan een deel meteen eventuele rammeltjes uit te sluiten.
Een tijdje terug had ik de eer om in Marco zijn blauwe juweel te rijden: Ehh helemaal stil. Het kan.

We vechten door ;)

Een andere update: Vandaag is NR-FH de estate op logie bij onze koppelingspecialist.

Verheug me op het resultaat. Was voor het eerst dat ik sinds mensenheugenis met het openbaar vervoer naar huis ging.
Brrr een don't do. Allemaal jongelui met vreemde muziek.
Soort van rap in de trant van "Ik voel me slap, dus ik geef een klap".  ???

Groeten,
Yits.



UserID6342

Ach joh, is wel achteraf gelul natuurlijk, maar had dan ff gebeld.... had ik je wel opgepakt en teruggebracht.  Dat hoefde je echt niet met het OV te doen. :(

razorx

Citaat van: Dirk342 op 29-05-2010 07:02:12
Ach joh, is wel achteraf gelul natuurlijk, maar had dan ff gebeld.... had ik je wel opgepakt en teruggebracht.  Dat hoefde je echt niet met het OV te doen. :(
Je bent te goed.

razorx

NR-FH 270dkm.

Goedenavond,

vanmiddag was het dan zo ver: We konden de roffel ophalen bij dennis850estate .

De vingertjes van de drukgroep waren zo ver versleten dat ze meer op mesjes leken.
Dennis heeft uiteraard de platen en de beroemde keerring meegenomen in zijn klus.

Vol spanning in de roffel gestapt en weggereden.
Mensen kinderen wat een verschil!
Waar de koppeling voorheen klonk als het orgasme van een schorre oude heer, is hij nu heerlijk stil en erg doseerbaar.
Hij gaat zo licht dat het lijkt alsof ik met mijn tenen in een pakje margarine zit te prakken.

Daarna reden Saskia en ik, nu met twee roffels door naar Dirk342. Dirk had nog een rechtervoorspatbord in kleur 604 en een bumper over.
Was erg gezellig.

Ik ga dus niet verder met de restauratie van mijn "oude" rechtervoorspatbord, nu ik een zo prachtig exemplaar zowat in de schoot geworpen kreeg. En dan nog in de juiste kleur.
Het oude spatbord mag nog even dienst doen als oefen en experimenteer spatbord.

Lekker in tempo naar huis getuft en besloten dat het nationale frietjesdag is.
Ik ben erg blij.

Groeten van Yits.

razorx

#834
Nog even terugdenkende:

het verbaast me achteraf dat ik dit niet eerder heb laten doen.
De file leverde mij bij wijze van spreken kramp in mijn linker kuit op.

De schokbrekers, draagarmen en een hele hoop meer (niet alleen veiligheids gerelateerd)  konden er in al die jaren wel vanaf maar dit niet.

Je weet pas hoe mis het was met de koppeling als je ervaart hoe een verse is.

pwassink

Citaat van: razorx op 31-05-2010 00:15:16
Nog even terugdenkende:

het verbaast me achteraf dat ik dit niet eerder heb laten doen.
De file leverde mij bij wijze van spreken kramp in mijn linker kuit op.

De schokbrekers, draagarmen e.t.c. konden er in al die jaren wel vanaf maar dit niet.

Je weet pas hoe mis het was met de koppeling als je ervaart hoe een verse is.

lekker he als je het weer met een teen kan ..

K had laatst bij de 240 even een Oeps, kabel doorgetrapt ofzo toen ik hem de eerste maal bediende  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

#836
Citaat van: pwassink op 31-05-2010 00:18:35
Citaat van: razorx op 31-05-2010 00:15:16
Nog even terugdenkende:

het verbaast me achteraf dat ik dit niet eerder heb laten doen.
De file leverde mij bij wijze van spreken kramp in mijn linker kuit op.

De schokbrekers, draagarmen e.t.c. konden er in al die jaren wel vanaf maar dit niet.

Je weet pas hoe mis het was met de koppeling als je ervaart hoe een verse is.

lekker he als je het weer met een teen kan ..

K had laatst bij de 240 even een Oeps, kabel doorgetrapt ofzo toen ik hem de eerste maal bediende  ;)
Oh ja natuurlijk!
Ik heb je nog bezig gezien.
Je operatie is dus geslaagd. Proficiat!

De eerste keer dat ik het pedaal intrapte, dacht ik waar trap ik nu in?

File rijden wordt weer een feest. ;)

UserID6342

Leuk om te lezen, en om gisteren te horen, dat je zo lekker enthousiast bent over je nieuwe koppeling Yits :)  Werkt aanstekelijk hoor die enthousiasme.

razorx

#838
Dikke Placenta!
Nee dit is geen begroeting, dit is een spreuk uit Harry Potter om je sleutelklus goed te laten lopen.

Goedenavond,

De achterbumper van Nrfh was niet meer helemaal, ehh, zie zelf maar:

Vermoedelijk heeft hij al eerder wat te verduren gehad gezien de plamuur.
Een onzachte aanraking met een laaghartig paaltje deed de rest.

Tijd om hem te vervangen.
De achterbumper zit, afgezien van de (kunststof omkleedde) popnageltjes aan de wielkast op 4 plaatsen vast:
Links en rechts vlak bij het wiel, een soort schuifsysteem, moertje links en rechts wat losdraaien
Links en recht onder de bumper, een bout.
In theorie kan je de bumper dan naar achteren losschuiven.

Volvo heeft er voor gekozen de stalen balken bloot door de aluminium balk van de bumper te laten gaan. Het kan dus goed vastgerot zijn.

Nrfh de estate rijdt op LPG,  dus de LPG buitenvuller moet er eerst af.
Hier komt een stukje dat je niet na moet doen als je niet 100% zeker bent van je sluiter op de tank.
Ik zou zeggen zonder ervaring, liever laten doen. Toch zelf: Accuminpool los, pas op voor brandwonden en LPG is zwaarder dan lucht. Dat was de disclaimer ;)

Moer van de buitenvuller heel voorzichtig een beetje opengedraaid en het gas uit de slang naar de tank laten ontsnappen.
Dit duurt langer dan prettig is, dus ondertussen kan je mooi dagdromen over je brandverzekering en je dierbaren.


Vier boutjes van de vuller aan de buitenkant los:


Tja eh die twee bouten van staal door de aluminium balk braken.
Bumper in delen subtiel losgehaald  :evil: :


Één van de boosdoeners:


Één van de twee niewe steunen, lekker in de tectyl:


Voor sleutelblunders hebben we een topic, dus ik sla het verschil tussen een sedan en estate en mijn niet willen lezen over.  :eusa_wall:

Tijd voor de "nieuwe" bumper. In vijfhuizen heb je een gebied waar allemaal sloperijen zitten.
Kascar heeft Volvo spul. Het is zo'n gebied waar je ieder moment verwacht omringt te worden door ongure types, met nog onguurdere honden. De grootste onguurling kijkt je bedreigend aan en zegt: Je keek naar mijn auto, dat kost 100 euro.

Nee gewoon een aparte plek, maar het heeft wel wat.
De "nieuwe" bumper:


Op zich soort van gaaf maar de lak was wat craquelé.
Liever maar eerst schuren voor een blijvende hechting:


Zorg dat je dit gedeelte perfect doet, iedere oneffenheid die je laat zitten kan je later alsnog wegwerken, met meer moeite.
Schuurpapier 80 ga dan op naar boven via 120, 400 of 600, 1200.

Ontvetten met water en ammonia en tijd om te spuiten.
Twee dunne laagjes kunststof primer er op.

Heel dun spuiten, een laag moet niet dekken. dit is na drie flinterdunne laagjes:

Wacht 10 á 15 minuten, afhankelijk van de verf en temperatuur, tussen de laagjes.
Wacht niet te lang anders moet je de lak volledig uit laten harden.

Volgende dunne laagje e.t.c.
Tien (!) dunne laagjes verder was het tijd om de spuitnevel met Commandant 4 met de hand te verwijderen.


Tijdens het schoonmaken:

De camera vertekent de kleur blauw bij het avondlicht extreem, het is echt Midnight Blue.

Het finishen komt later.
De afplak tape is zojuist van het bovendek en liet gelukkig makkelijk los.

Tijd voor lijnolie, niet voor de bumper maar voor mij.
Proost!

Wordt vervolgd.

Freakybaby

Proost Yits..

Goed bezig! Ik zie al wel met wie ik ga overleggen mbt het spuitwerk wat ik vd zomer wil doen ;D
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn