Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

#1470
Citaat van: ief op 05-05-2009 16:59:09
Marco, wat ga je nu doen als de 422 zometeen klaar is?

Met regelmaat heen en weer rijden naar oost europa (.sk). Zoals het er nu uitziet krijg ik een hele leuke functie aldaar.  :eusa_dance:
Nou alleen nog maar hopen dat ze de 422R daar niet stelen.  :eusa_pray:

-D©©©L-

Ik kwam erachter dat het huidige setje originele volvo bougies snel minder aan het worden is. Deze zitten er pas 15.000 km in. Optisch zien ze er nog perfect uit, maar kennelijk is er "intern" wat aan de hand. Uitwisselen met een nieuwe set bracht namelijk de oplossing. Nou is het natuurlijk wel bekend dat op LPG de bougies meer te leiden hebben, tot zo ver geen nieuws.  Inmiddels heb ik ook al goede ervaringen op gedaan met  "koudere" bougies in NA + LPG wagens; 60.000 km zonder 1 klap te missen.

Ik heb (bij wijze van proef) nu dus maar een setje NGK BKR8EIX kaarsjes besteld. Vergelijkbaar met de bekende Denso IK24, wel met een andere prijs. Ik had eigenlijk de BKR8E willen hebben (ultra el-cheapo, koperen elektrode), die bleek helaas niet meer leverbaar. Ik ben benieuwd wat het gaat worden met de "koudere" kaarsen erin.  :eusa_think:

Wout309t

Share the experience....! Ben hier ook benieuwd naar. Namelijk zelfde ervaringen. Nu na 15k beginnen ze ook soms te rommelen.. ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

-D©©©L-

Gisteren toevalliger wijs ook de luchtspleet tussen de magneet koppeling van de aircopomp nagemeten.

Citaat van: gltman op 07-05-2009 22:53:05
magneet koppeling afstellen, meet  de spleet maar eens op als ie koud is en meet hem nog een maar een keer als ie warm is en slecht werkt, hij moet tussen de 3 en 6 tiende zitten (voelermaatje) als ie er boven zit is de luchtspeel te groot en houdt deze niet.

magneetkoppeling hoeft niet per se vervangen te worden, eerst paar dagen inspuiten met kruipolie, centrale bout (dopje 10) losdraaien, en om dit gat heen zitten 3 gaatjes waar draad in getapt zit, als je hier kruislings boutjes in draait (M5 volgens mij) en deze doordraait trek je de koppeling van de poeli af, deze kan heel erg vast zitten, en in het vervelendste geval krom trekken, dus forceer niks. als je de koppeling eraf heb, zitten hier shim's achter (stelplaatjes) door de hoeveelheid vulplaatjes te verminderen kun je de speling minder maken, afstellen op 3 tiende (dus daar naar toe rekenen) gaat meestal het beste. hierna zul je zien dat het weer fijn werkt

Reden was dat ik vind dat de pomp nogal luidruchtig inschakelt, zeker in vergelijk met de 609R (maar die heeft in 2005 ook al een nwe pomp gehad).
In warme toestand kon ik een voelermaatje van 0,85 mm er zo tussen schuiven, rondom. Hij zou het dus niet meer moeten doen (want meer dan 0,6 mm) maar zit kennelijk op het randje.

To Do: Afstellen luchtspleet door het verwijderen van stelplaatjes.

Nou gaat de druk er toch helemaal af, ik denk dat ik de pomp er maar even onder vandaan haal.

-D©©©L-

Vanmiddag weer verse motor olie erop (5w40) en 3 liter ATF afgezogen en weer aangevuld met ATF III (shell Donax TX).
De magnetische aftap plug had wel een beetje "rotzooi" gevangen, maar dat is wel van 15.000 km totaal. Toch is het meer dan ik leuk vind.

vuile en schone aftap plug van de automaatbak:
(klik voor hi-res)




Had ik eigenlijk al een foto gepost van mijn tuinhekje ?
(klik voor hi-res)



Vrijdag wordt de airco leeggehaald, dan kan ik dit weekeinde in alle rust aan de slag met het vervangen van e.e.a.

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 05-05-2009 18:20:46
Citaat van: ief op 05-05-2009 16:59:09
Marco, wat ga je nu doen als de 422 zometeen klaar is?

Met regelmaat heen en weer rijden naar oost europa (.sk). Zoals het er nu uitziet krijg ik een hele leuke functie aldaar.  :eusa_dance:
Nou alleen nog maar hopen dat ze de 42R daar niet stelen.  :eusa_pray:

De auto vooral niet al te veel wassen. En op 16 inch staal zetten. Verder gewoon doen....en bewaakt parkeren.

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 06-05-2009 11:41:15
Inmiddels heb ik ook al goede ervaringen op gedaan met  "koudere" bougies in NA + LPG wagens; 60.000 km zonder 1 klap te missen.

Welle bougies praat je dan over?

-D©©©L-

Citaat van: Enno op 14-05-2009 08:04:12
Citaat van: -D©©©L- op 06-05-2009 11:41:15
Inmiddels heb ik ook al goede ervaringen op gedaan met  "koudere" bougies in NA + LPG wagens; 60.000 km zonder 1 klap te missen.

Welle bougies praat je dan over?

Pff weet nie precies zo. Van Bosch iig.

axelvr

Citaat van: -D©©©L- op 13-05-2009 23:25:37
Vrijdag wordt de airco leeggehaald, dan kan ik dit weekeinde in alle rust aan de slag met het vervangen van e.e.a.

wordt leeggehaald?
das toch gewoon een schroevendraaier , en een goede handschoen?

-D©©©L-

Citaat van: axelvr op 14-05-2009 20:24:49
Citaat van: -D©©©L- op 13-05-2009 23:25:37
Vrijdag wordt de airco leeggehaald, dan kan ik dit weekeinde in alle rust aan de slag met het vervangen van e.e.a.

wordt leeggehaald?
das toch gewoon een schroevendraaier , en een goede handschoen?
Eh, nee.
Afgezien van dat het niet zulk fris spul is, is R134a nog duur ook. Gewoon recyclen dus.

axelvr

aaah  , ik dacht dat ie al aardig leeg stond ;D

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 06-05-2009 11:41:15
Inmiddels heb ik ook al goede ervaringen op gedaan met  "koudere" bougies in NA + LPG wagens; 60.000 km zonder 1 klap te missen.
Ik ook, in mijn NA 10V op LPi: Denso's Ik22 part no. 5310.
Ze bevallen heel goed. Wel even via ebay kopen ;) .

De auto is er net wat meer bij de les en geen slag gemist.

NGK zal ongetwijfeld iets vergelijkbaars hebben, maar ik houd het op deze Denso's

-D©©©L-

Citaat van: V70 classic op 14-05-2009 16:16:33
Citaat van: BoudewijnB op 14-05-2009 13:44:42
Citaat van: V70 classic op 14-05-2009 09:40:01
Ach een beetje drap aan die magneet is niet erg als het zaakje open is geweest.
Maar het moet nu natuurlijk wel over zijn.


sk6 verder ik blijf het volgen  :eusa_clap:
Ik vat hem niet? Drap????? Magneet???? :eusa_shifty:

Ik ook niet  :eusa_shifty: .
volgens mij iets fout gegaan met posten.
werdt even weggeroepen voordat ik de repley stuurde naar achter af het verkeerde topic. :eusa_wall:  :eusa_wall:  :eusa_wall:
Ik laat hem maar staan om wat verwarring te zaaien .
Die pijn stillers stijgen nu echt naar mijn kop  ???

Eens, maar helaas is dit de 3e keer wisselen van olie en is de bak, buiten het plaatsen van de extra koeler, niet open geweest.  :-\

V70 classic

Citaat van: -D©©©L- op 15-05-2009 10:51:46
Citaat van: V70 classic op 14-05-2009 16:16:33
Citaat van: BoudewijnB op 14-05-2009 13:44:42
Citaat van: V70 classic op 14-05-2009 09:40:01
Ach een beetje drap aan die magneet is niet erg als het zaakje open is geweest.
Maar het moet nu natuurlijk wel over zijn.


sk6 verder ik blijf het volgen  :eusa_clap:
Ik vat hem niet? Drap????? Magneet???? :eusa_shifty:

Ik ook niet  :eusa_shifty: .
volgens mij iets fout gegaan met posten.
werdt even weggeroepen voordat ik de repley stuurde naar achter af het verkeerde topic. :eusa_wall:  :eusa_wall:  :eusa_wall:
Ik laat hem maar staan om wat verwarring te zaaien .
Die pijn stillers stijgen nu echt naar mijn kop  ???

Eens, maar helaas is dit de 3e keer wisselen van olie en is de bak, buiten het plaatsen van de extra koeler, niet open geweest.  :-\
Als die drap echt machnetisch is zit er iets niet fris.
Maar dat wis je zelf ook al wel,
Probleem is dat je of alles moet openhalen en inspecteren.
Of wachten tot het probleem zich openbaard.

Ik zou het zo ook niet kunnen zeggen,hiervoor mis ik de ervaring met dit soort bakken.

hopen dat het meevalt zullen we maar zeggen  :eusa_pray:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

-D©©©L-

Airco is vanmiddag (tussen de bedrijven door) even leeggehaald.



Dat was niets teveel koudemiddel meer. Er hoort 750 gram in te zitten, zover ik kan nagaan is ie in 2004 voor het laatst gevuld (vervanging condensor).
Het verlies komt neer op zo'n 14,5 % per jaar, valt dus eigenlijk nog wel mee.

De nieuwe filter/droger en het expansie klepje heb ik ook binnen, net als een hele grote doos (geleend) met alle mogelijke maten met dichtings ringetjes. Daar zit vast wel in wat ik nodig heb.  :)