Bij wie heb jij hem laten chippen?

Gestart door Ronin, 27-02-2010 15:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ed

Vrijdag gaat de D5 bij Rica onder het mes. Gaat iets van een dikke 220 pk worden. Ben erg benieuwd. De S60 had ik destijds bij fasttech laten doen. Die was echt vies snel voor een diesel, maar daarmee had ik zeer veel problemen met de koppeling. De derde begion alweer te slippen. Deze heeft een M66 bak en die koppelingen schijnen zeer sterk te zijn. Een kleine 600 Nm moet hij zomaar aan kunnen zonder problemen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Turbo-Geek

Aansluiten is zo simpel ... Gewoon in een vrij O2 'bung' stoppen (zit er minstens 1 extra op een aftermarket Downpipe) en anders er 1 in laten lassen. (Je moet je gewone fabrieks O2 sensor houden dus je kan die niet vervangen met deze.
Opzich kan het met sommige O2 Wideband setups wel want die hebben dan ook een Narrowband data out en die moet je dan weer aansluiten op de fabrieks O2 kabelboom maar ik zou die route niet kiezen, te veel geklooi en vragen om problemen.

Je kan op 2 manieren de brandstof/lucht verhouding displayen:

- De verhouding (Ratio) dus hoeveel eenheden lucht / Brandstof
- De gemeten (absolute) waarde in voltage.

De ideale verhouding voor de verbranding van benzine is de ratio 14.7:1 dus 14.7 eenheden lucht tov 1 eenheid benzine.
Het vervelende daaraan is dat het teveel fluctueert want als je mengsel zeg maar rijk is dan heb je snel 10:1 en als het arm is 17:1 en alles wat daar tussen in zit.
Kortom, als je rijd krijg je dan het grootste gedeelte van de tijd dat hij schommelt omdat het verschil in het mengsel meestal niet zo heel veel scheelt (tenzij je echt Gas geeft of juist gas los laat) maar in de ratio verhouding scheelt het wel iets en dat zie je dan steeds terug.

13.8 / 14.1 /13.9 / 14.3 /14.5 / 14.7 / 14.9 /14.5 /14.8/ 14.4 / etc    en als je gas geeft dan ga je richting de 10 en alles daar tussen in.
Kortom heel erg nerveus want de update is vrij vaak (per sec) en zeker als die meters met kleuren lampjes erbij hebt (kerstboom) dan is het circus compleet.

Als je meet in Voltag dan is het verschil tussen de waardes niet zo zichtbaar en minder nerveus. Tenminste dat vind ik en ik ken nog wat mensen die ook zo zijn gaan meten (sommige meters kan je instellen) en ook een rustigere meter hadden. De 1.00 waarde is dan je optimale verbanding (14.7:1) en alles erboven is Arm
en eronder bijv 0.82 rijk. Het is makkelijker te volgen.


Het is moeilijk uit te leggen (mischien doe ik dat niet duidelijk genoeg) dus hier een filmpje over hoe ik het liever niet heb:

FF wachten totdat de bovenste meter is opgestart en na de zelf test (terug tellen) gaat hij werken en zie je de nogal ogenschijnlijke grote verschillen en in mijn ogen  niet overzichtelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=koHtuFPHJuQ


Kon geen filmpje vinden van de andere manier van displayen.
Desnoods moet ik zelf een filmpje maken en posten.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Johann

Jij hebt dus een wideband voor de mooiigheid?

Turbo-Geek

Nee juist niet, ik heb een Wideband om daadwerkelijk een idee te hebben hoe het ervoor staat met de verhouding en niet een kerstboom die je na 3 dagen niet meer ziet (opvalt), leuk voor in de disco  :eusa_think:
Ik praat uit ervaring want ik kan met de druk op een knop kiezen uit 4 verschillende weergaves (tot en met grafiek aan toe !) van de Wideband waardes.

Als jij een kerstboom prima vind is dat helemaal goed maar zoals ik al zei ik vind het 3x niks en wat mensen daarmee doen moeten ze zelf weten.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Johann

Citaat van: Turbo-Geek op 10-03-2010 21:09:09
Nee juist niet, ik heb een Wideband om daadwerkelijk een idee te hebben hoe het ervoor staat met de verhouding en niet een kerstboom die je na 3 dagen niet meer ziet (opvalt), leuk voor in de disco  :eusa_think:
Ik praat uit ervaring want ik kan met de druk op een knop kiezen uit 4 verschillende weergaves (tot en met grafiek aan toe !) van de Wideband waardes.

Als jij een kerstboom prima vind is dat helemaal goed maar zoals ik al zei ik vind het 3x niks en wat mensen daarmee doen moeten ze zelf weten.

Als je je sample tijd zo traag zet dat je de hele dag 14.7 ziet heb je er ook weinig aan. Het laat wel zien dat je motor onrustig z'n werk doet als de AFR "druk" is. Als de correctiewaarden van de injecteurs, MAF en Lambda sensoren allemaal netjes binnen de norm zitten en de ECU netjes z'n map kan volgen dan zal de closed loop lambda correctie ook een stuk rustiger verlopen en zal een gemiddelde "drukke" lambda meter ook een relatief rustig beeld geven.

Turbo-Geek

Ik zet geen sample tijd trager oid ik kies gewoon voor een totaal andere weergave.
Ik heb ook niet die lampjes die rondom lopen die constant knipperen.

Maak weleens een filmpje.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Gunnar

lambda 1 op deellast is perfect, op vollast met turbodruk is dat nogal gestoord :-)
Ideaal is een breedband, waar je ook mee kan loggen (als er niet teveel storing op de 12 volt lijn zit)
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Easterboy

Ik heb gisteren mijn MY99 2.4 20v laten remappen door Rica in Wateringen.
Zowel voor als erna even op de rollerbank, ik ben van 132pk naar 163pk gegaan.
Opzich jammer dat ik de laatste 7pk mis, maar je kan niet alles hebben. :)
Desondanks is het rijplezier na de remap merkbaar verhoogd.
Aparte mensen bij Rica, maar ik heb wel de indruk gekregen dat ze wel weten wat ze doen. En ze zijn niet duur.

Henk855

Aanstaande woensdag met de V70 roetmonbiel naar FastTech, ik ben benieuwd :eusa_dance:
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

EVV

Citaat van: Easterboy op 13-03-2010 19:00:57
Ik heb gisteren mijn MY99 2.4 20v laten remappen door Rica in Wateringen.
Zowel voor als erna even op de rollerbank, ik ben van 132pk naar 163pk gegaan.
Opzich jammer dat ik de laatste 7pk mis, maar je kan niet alles hebben. :)
Desondanks is het rijplezier na de remap merkbaar verhoogd.
Aparte mensen bij Rica, maar ik heb wel de indruk gekregen dat ze wel weten wat ze doen. En ze zijn niet duur.
Zijn dat wiel pk's of motor? Als het wiel pk's zijn, lijkt me dat toch wel een nette score.

Turbo-Geek

Citaat van: EVV op 13-03-2010 19:20:46
Citaat van: Easterboy op 13-03-2010 19:00:57
Ik heb gisteren mijn MY99 2.4 20v laten remappen door Rica in Wateringen.
Zowel voor als erna even op de rollerbank, ik ben van 132pk naar 163pk gegaan.
Opzich jammer dat ik de laatste 7pk mis, maar je kan niet alles hebben. :)
Desondanks is het rijplezier na de remap merkbaar verhoogd.
Aparte mensen bij Rica, maar ik heb wel de indruk gekregen dat ze wel weten wat ze doen. En ze zijn niet duur.
Zijn dat wiel pk's of motor? Als het wiel pk's zijn, lijkt me dat toch wel een nette score.

Wiel of krukas pk's maakt in dit geval niet uit.
Niet om lullig te doen maar we moeten wel reeel blijven, het is 31 pk winst en dat is in dit geval 23.5% winst en ik vind dat verdacht veel voor alleen chiptuning op een Atmosferische motor, sorry.  :eusa_snooty:

Iets klopt er in mijn ogen niet OF hij was hiervoor gechipped geweest door een prutser en dat verklaart ook de schamele 132 pk terwijl de motor 170 hoort te hebben.
Natuurlijk zal een motor naar mate de jaren vorderen vermogen verliezen maar dat ga je dan niet compenseren met een chippie, zeker geen 23.5%  :eusa_naughty:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

)()()sT

Nee hoor Sergio, de poster heeft een '99-er 2.4-20V (met vaste stoters) die softwarematig óf 140, óf 170 pk heeft.
Hij heeft hem nu laten "upgraden" naar de 170 pk versie.

Turbo-Geek

Citaat van: )()()sT op 13-03-2010 19:48:24
Nee hoor Sergio, de poster heeft een '99-er 2.4-20V (met vaste stoters) die softwarematig óf 140, óf 170 pk heeft.
Hij heeft hem nu laten "upgraden" naar de 170 pk versie.

Dus hij is af fabriek geknepen naar 140 terwijl die motor ook 170pk levert in andere uitvoering ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

darius

Citaat van: sjors855 op 13-03-2010 19:10:37
Aanstaande woensdag met de V70 roetmonbiel naar FastTech, ik ben benieuwd :eusa_dance:
je gaat gelukkig zijn... ;D
No show, only go.

mehn

Citaat van: Turbo-Geek op 13-03-2010 19:49:30
Citaat van: )()()sT op 13-03-2010 19:48:24
Nee hoor Sergio, de poster heeft een '99-er 2.4-20V (met vaste stoters) die softwarematig óf 140, óf 170 pk heeft.
Hij heeft hem nu laten "upgraden" naar de 170 pk versie.

Dus hij is af fabriek geknepen naar 140 terwijl die motor ook 170pk levert in andere uitvoering ?

Ja. dat is toch bekend bij die motor...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: