Blogje over V70N D5

Gestart door grijzev70tdi, 04-05-2010 23:53:36

Vorige topic - Volgende topic

grijzev70tdi

Citaat van: Sbv op 09-01-2012 20:02:26
Hoe is het brandstof filter/pomp. Lijkt even alsof er met starten niet genoeg brandstof aanwezig is

Filter is vernieuwd. Hoe de pomp is, geen idee. Is dat beetje redelijk zelf te testen?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

MVeldhuis

Als je roetfilter dicht zou zitten zou je dat ook in je vermogen moeten merken.

grijzev70tdi

Citaat van: Sbv op 09-01-2012 20:17:35
Citaat van: grijzev70tdi op 09-01-2012 20:16:39
Roetdilter vind ik vanaf begin al onzin. Maar me vader vond het wel handig...
Hij zal best binnen de normen blijven, tenminste de andere D5's die we in onderhoud wel dus.

Zal zaterdag het roetfilter er eens onder weg trekken, maar zou te maken kunnen hebben met slechte starten?
Aan de kabelboom heb ik niks kunnen zien, geen bijzondere dingen.
Er tussen uit halen kan wel, heb je andere uitlaat liggen dan ?

Dacht dat er in de schuur nog een lag, maar weet niet meer welk deel dat is. Maar kan hem er wel achter weg halen en kijken of het filter dicht zit toch?

grijzev70tdi

Citaat van: MVeldhuis op 09-01-2012 20:19:06

Vermogen is niks te merken, ik merk geen verschil tussen di van Arjen (antraciet) en de onze. Ook niet met andere D5's

Sbv

Citaat van: grijzev70tdi op 09-01-2012 20:17:53
Citaat van: Sbv op 09-01-2012 20:02:26
Hoe is het brandstof filter/pomp. Lijkt even alsof er met starten niet genoeg brandstof aanwezig is

Filter is vernieuwd. Hoe de pomp is, geen idee. Is dat beetje redelijk zelf te testen?
Brandstof druk kan je volgens mij wel meten.

Die van arjen is niet vooruit te branden dus ja dan is er wel degelijk wat mis  :P

LPGLE

Citaat van: MVeldhuis op 09-01-2012 20:19:06
nee niet echt , ik kon het merken aan het sis geluid met stationair licht gas geven .

D5 trekt gewoon als een beer , zelfs met bijna dicht roetfilter , wat mij opviel dat de auto zonder retrofit filter hoger in start toerental was .
En veel feller tot leven komt , bij 120 Km/h kan je wel merken dat ie wat feller op gasgeven reageerd . verder qua trekkend vermogen kan ik niet merken of er wel of geen onder zit , maar ik was er kennelijk op tijd bij .

er zijn reinigings methoden voor , en een nieuwe kost maar 795,- euries ...... :eusa_whistle:

Waarom nou gelijk brandstof drukken meten , iederen weet bij de D5 dat slecht starten gerelateerd is aan inwendig lekkende injectoren , niet alles tegelijk proberen ( behalve de simpele goedkope oplossingen )

maak een stappen plan ...

Accu -----Dynamo laadspanning -----filters ------gloeiers -----retourlektest ---storing uitlezen naar evt draadbreuk bij injectoren---injectordruktest

grijzev70tdi

Gloeiplug morgen ff een bestellen, kan die er gelijk in.

Dus: accu > Dynamo > Filters > Gloeiplug morgen bestellen > Retourlektest > storingen zijn uitgelezen bij de dealer in zweden, konden niks vinden > injectordruk test

MVeldhuis

Je moet even proberen na te denken wat er aan de hand kan zijn, en als je dat doet snap ik niet zo goed waarom je niet als eerste injectoren gaat testen. Hieronder even hoe ik erover beredeneer, geef alsjeblieft een gil als ik ergens de mist in ga:

- Roetfilter verstopt geeft backpressure in je uitlaat, dit zou slecht starten kunnen opleveren maar dan lijkt het mij erg waarschijnlijk dat er ook een gebrek aan vermogen is, immers hoe meer uitlaatgassen hoe meer backpressure. Als ik dit even afzet tegen mijn praktijkervaring met verstopte katalysoren dan was steevast het symptoom dat er weinig vermogen was en eigenlijk nooit dat er startproblemen waren. Roetfilter kan je checken door uitlaat uit te wisselen? Nou dan was dat een van de laatste dingen die ik probeerde.

- Te weinig raildruk door een slechte pomp zou volgens mij meestal ook te merken zijn in vermogen, ik kan me wel voorstellen dat dit soms ook enkel slecht starten kan veroorzaken. Als de pomp op lage toeren bijvoorbeeld amper druk maakt en op toeren wel net genoeg opbrengst heeft dan zou dit startproblemen kunnen veroorzaken. Volgens mij is raildruk af te lezen in vida maar de afgelezen waarde lijkt me geen slechte pomp uit te kunnen sluiten.

- Een of meerdere naar de retour lekkende injectoren kan volgens mij heel goed veroorzaken dat de raildruk langzaam op komt. de pomp heeft immers nog niet erg veel toeren omdat er gestart wordt (400rpm ofzo) en als er dan teveel brandstof weglekt hebben je injectoren dus barre weinig over om in te spuiten.
Injectoren zijn erg makkelijk te testen dmv de retourcheck waar je bekend mee bent. Dit resultaat geeft volgens mij de meest betrouwbare diagnose van de 3.

Sbv

Citaat van: grijzev70tdi op 09-01-2012 20:32:42

Dus: accu > Dynamo > Filters > Gloeiplug morgen bestellen > Retourlektest > storingen zijn uitgelezen bij de dealer in zweden, konden niks vinden > injectordruk test
We gaan binnenkort wel even de brandstofretour testen zoals we ook bij arjen gedaan hebben. Heeft buurman Henk dat liggen ?

Taranis

Je filmpje klinkt zoals mijn D5 klonk na vervangen brandstoffilter. Dat ding heeft gewoon te weinig brandstof. Ik ben het eens met MVeldhuis, zoek het eerst eens in de richting van de injectoren/brandstofsysteem.

Heb je de correctiehoeveelheden van de injectoren ook bekeken in Vida? Ik weet bij mijn D5 bijvoorbeeld dat volgens Vida 4 vd 5 injectoren gaar zijn en dat verklaart ook dat de mijne bij warme motor af en toe een keertje moeilijk start. Het kost je niets en je weet dan wel meer.

grijzev70tdi

Citaat van: Sbv op 09-01-2012 20:38:27

We gaan binnenkort wel even de brandstofretour testen zoals we ook bij arjen gedaan hebben. Heeft buurman Henk dat liggen ?

Nee, dat vind ik wel jammer. Zal jij die dan mee kunnen nemen?

grijzev70tdi

Citaat van: Taranis op 09-01-2012 20:39:31
Je filmpje klinkt zoals mijn D5 klonk na vervangen brandstoffilter. Dat ding heeft gewoon te weinig brandstof. Ik ben het eens met MVeldhuis, zoek het eerst eens in de richting van de injectoren/brandstofsysteem.

Heb je de correctiehoeveelheden van de injectoren ook bekeken in Vida? Ik weet bij mijn D5 bijvoorbeeld dat volgens Vida 4 vd 5 injectoren gaar zijn en dat verklaart ook dat de mijne bij warme motor af en toe een keertje moeilijk start. Het kost je niets en je weet dan wel meer.

Ik heb bij de dealer in zweden gevraagt in mijn beste engels of ze wouden kijken of er iets mis zou zijn met de injectoren. Ik neem aan dat ze dan ook de correctie waarden hebben bekeken. Maar zeker weten doe ik het niet

Sbv

Citaat van: grijzev70tdi op 09-01-2012 20:40:28

Geen probleem, laat maar weten wanneer het schikt. Vrouwlief heeft vanaf donderdag avond dienst, dan heb ik alle tijd. Za of Zo zou ook kunnen.
We kunnen dan ook eens met V*d* kijken wat dat ding aangeeft. Bij Arjen werkt het niet, bij Ronald zijn xc wel netjes

Taranis

Citaat van: grijzev70tdi op 09-01-2012 20:42:18
Ik heb bij de dealer in zweden gevraagt in mijn beste engels of ze wouden kijken of er iets mis zou zijn met de injectoren. Ik neem aan dat ze dan ook de correctie waarden hebben bekeken. Maar zeker weten doe ik het niet

Misschien een idee om dat dan alsnog te doen zodat je 't met eigen ogen kunt zien. Als referentie: met een correctiehoeveelheid van 36 mm3 voor 1 injector start ie nog steeds prima (de andere 3 rotte exemplaren zitten tussen de 5 en 7 mm3). Volgens Vida is de max 3 mm3, dus dat is een beetje overdreven ;)

grijzev70tdi

Citaat van: Sbv op 09-01-2012 20:44:06
Citaat van: grijzev70tdi op 09-01-2012 20:40:28

Geen probleem, laat maar weten wanneer het schikt. Vrouwlief heeft vanaf donderdag avond dienst, dan heb ik alle tijd. Za of Zo zou ook kunnen.
We kunnen dan ook eens met V*d* kijken wat dat ding aangeeft. Bij Arjen werkt het niet, bij Ronald zijn xc wel netjes

U heeft PB