EGR-klep op Tdi

Gestart door denkweb, 27-03-2004 18:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rayman

Grote genade; dat zit goed vol. Ik mag hopen dat het de jouwe niet is?
Dark Side of the Force is German

Herminator

#91
Dit plukte ik van een tdi forum. Dit is niet van een volvo.
Was het de mijne maar dan wist ik hoe het moest  :eusa_think:

A3

Is niet zo moeilijk ;D. Het aluminium ding achter het kleppendeksel is het inlaatspruitstuk.  :eusa_doh:Deze moet je van de cilinderkop afbouten en je moet de aansluiting naar de egr klep losmaken. Dit is het buisje dat, als je voor de auto staat met je gezicht naar de motor, rechts aan het spruitstuk vastzit. Er zit een vacuumklepje op met een dun slangetje eraan. Bij montage wel nieuwe pakkingen gebruiken anders zuigt hij valse lucht. :o Het schoonmaken is een hele klus als hij goed vol zit. Grote stukken wegsteken met een schroevendraaier o.i.d. en dan de rest schuren of vijlen. Suc6. :eusa_pray:
Gr.

kyro

misschien geen slecht idee, om die op mijn wagen
ook maar is 'n keer schoon te maken ??? ::)

A3

 ;DAls er alleen wat zwarte aanslag inzit, wat vaak het geval is, zou ik er niets aan doen. :eusa_naughty: Die zit er toch zo weer in. Enkel als je duidelijk vernauwing in het kanaal ziet of voelt zou ik hier werk van maken.
Gr.

kyro


Citaat van: A3 op 09-04-2007 09:12:46
;DAls er alleen wat zwarte aanslag inzit, wat vaak het geval is, zou ik er niets aan doen. :eusa_naughty: Die zit er toch zo weer in. Enkel als je duidelijk vernauwing in het kanaal ziet of voelt zou ik hier werk van maken.
Gr.

mischien niet zo'n slimme vraag :-[
maar kun je dat met rijden op eoa
manier merken dan ???
of alleen met los-halen te zien

gr

A3

Wat ik mij zo voor de geest kan halen zit er rechts van het spruitstuk een slang. Als je deze verwijderd zou je volgens mij in het spruitstuk moeten kunnen kijken. Maar.... mijn auto staat hier op het moment niet, dus kan ik niet even kijken. Als je het goed vind kom ik hier morgenavond op terug.
Gr.

A3

Sorry, niet je hele vraag beantwoord, zag ik. Met het rijden merk je in principe niks. Tenzij hij aardig dichtgekoold is. Dan mis je behoorlijk trekkracht. Als je er een seconde langer over gaat doen om van 0 tot 100 te komen merk je daar geen donder van  omdat het geleidelijk aan optreed.
Je vergroeit zogezegd met je auto. Als dit van de een op de andere dag op zou treden zou je het zeer wel merken. Vaak duurt dit jaren.
Als je het zeker wilt weten: loshalen die hap.

kyro

Citaat van: A3 op 09-04-2007 09:30:43
Wat ik mij zo voor de geest kan halen zit er rechts van het spruitstuk een slang. Als je deze verwijderd zou je volgens mij in het spruitstuk moeten kunnen kijken. Maar.... mijn auto staat hier op het moment niet, dus kan ik niet even kijken. Als je het goed vind kom ik hier morgenavond op terug.
Gr.

oke, dank je :)
't heeft ook geen haast !
en als ik eraan begin, om alles eraf te halen,
zal ik het toch met iemand samen doen
die er kennis van heeft !!
want mijn technische kennis, reikt niet
zover :-\
maar leer wel graag

gr




A3

Ik heb altijd waardering voor mensen die de moeite doen om nog iets te leren. Je bent er nooit te oud voor. :eusa_clap:

A3

Hey Kyro,

Ik ben een beetje laat met m'n reactie, maar om de koolafzetting in je spruitstuk te bekijken, zul je hem toch moeten demonteren.
't Is wel een hele klus.
Succes,
A3

Herminator

Ik wil alvast even proberen om die slang ertussen uit te halen.
Het enige dat nodig is, is toch om die zwarte rubberen hoekjes dicht zien te krijgen.?
Zie o.a. rechtsboven En heeft iemand daar een goede tip voor? Even platmaken en een tiewrap kan niet omdat de slang bij de v70 een stuk korter is.

http://bernie.hermsonline.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1109&g2_serialNumber=2

Wat is het effect als die slang eruit is maar dat de klep misschien open zou blijven staan omdat er teveel roet tussen zit maar de slang er wel tussen uit?


Esveldt

Yep, zo kort heb ik hem ook!

Zoek ook nog naar een andere oplossing!

A3

Ikzelf heb de slang bij de EGR klep losgehaald en er een m6 boutje ingedrukt waar ik wat siliconenkit aangesmeerd heb. Dicht gegarandeerd 100% af.  ;D
Als de klep door koolafzetting los blijft staan, krijg je constant uitlaatgassen in je inlaat.  :eusa_sick:Resultaat: een hoger brandstofverbruik en mindere prestaties. Maar dat heb je dan nu ook al. In feite veranderd er dan niets. :eusa_naughty: :eusa_naughty: Enige remedie is de EGR klep aan de onderzijde losnemen, plaatje van ca 1 mm dik maken in de vorm van de flens, deze ertussen steken en boven en onder het plaatje een nieuwe pakking monteren.
(pakkingen kosten ca € 10.- bij de dealer voor 2 stuks ).
Succes.
Gr. ;D ;D

Herminator

Je moet toch zowel het slangetje aan de egr dichtmaken en het bochtje aan de zijkant van de auto en dan kan je het gele tussenstuk verwijderen?