Feedback van ervaringsdeskundigen

Gestart door rpakuypers, 22-05-2011 08:49:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

rpakuypers

Ik wil mijn 850 10V uit 1996 laten voorzien van een gasinstallatie. Na diverse topics gelezen te hebben is het mij nog niet duidelijk of ik voor LPI of dampgas zou moeten gaan en of ik dan ook G3 heb. Ik wil in ieder geval zeer weinig onderhoud eraan hebben.

Graag feedback van mensen die zelf ook een 10V rijden op gas.

Groet,
Roger

volvobug

V70 2.5 10V uit 1997. Bij 138.000 km Vialle LPI (via GasFX of zoiets) in laten bouwen (ca. 1850 euro). Nu 315.000 op de teller.

Enige probleem dat ik heb gehad was een breukje in een kabel(boom) onder de auto waardoor de pomp in de noodloop (hoogste toerental/opbrengst) bleef lopen, maar dat was ook zo hersteld.

Qua rijden, nul komma nul problemen. Zelfs de pomp draait nog steeds vrolijk z'n rondjes  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ron 123gt

'98er V70 10v met 187000km op gas (ouderwetse verdamper, wel G3) gezet.
Nu 251500km zonder problemen :).

Thys

Deze discussie is toch al 10 keer gevoerd, lang en breed? :eusa_think:

rpakuypers

Citaat van: Thys op 22-05-2011 13:55:01
Deze discussie is toch al 10 keer gevoerd, lang en breed? :eusa_think:

Dan zal ik wel niet goed zoeken en wat zie ik is veelal overbodige informatie. Gaat me erom wat anderen met een zelfde blok aan ervaring hebben met hun gasinstallatie zodat ik daar een mening over kan vormen om tot een goede keuze te komen.

Groet,
Roger

scania164

KAn je 1 goed advies geven:PRINS VSI.
Geen gedoe met pomp en perfecte kwaliteit.
Grote tankinhoud en ook geen vermogens verlies.


Gr Chris

NinaPaul

Misschien heeft hij alles al gelezen en er zijn misschien mensen met nieuwe feiten etc...
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rpakuypers

#7
Naar aanleiding van de zinnige reacties heb ik even gekeken op de site van Prins, maar in de lijst kan ik geen 850 aanklikken. Kijk ik bij de S en V70, dan kan ik weer geen bouwjaar aanklikken ?! Wat Chris aangeeft zijn wel de zaken die mij enorm aanspreken ........ en het systeem zoals op de site beschreven ziet er wel solide uit  :)

Groet,
Roger

Misha

Kort samengevat dan nog een keertje:

LPi is altijd G3. G3 wordt echter niet altijd toegekend aan elke 850, doe hiervoor navraag bij RDW of gasinbouwer.

LPi is het mooiste systeem en onderhoudsvrij. Geen afstellen en verbouwingen van luchtinlaten en stappenmotoren en dat soort ellende. Het geeft iets meer vermogen af dan benzine; dat is plezierig voor de toch al niet al te rappe 10v.
Ellende met pompen is er vrijwel niet meer.

Dampgas kan ook, is iets goedkoper maar niet heel veel meer; zou in theorie geen vermogen meer mogen kosten maar ik heb daar mijn twijfels bij. Wel enge dingen als 2e computersturing en een hoop verbouwen met dikke slangen onder de kap.

Verbruik van LPi is iets economischer.

Ik heb zelf een S70 2.5-10V op LPi gehad en een S70 2.5T gechipt met volledige 3" JT Superflow sportuitlaat, racekat op LPi.

Beiden werkten probleemloos.


Succes met je dampgas installatie !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rpakuypers

Dank je Mischa voor de opsomming, vol met zeer nuttige info. Ik ga binnenkort wel eens informeren bij Adrie Schouten in Heerenveen, dat is voor mij 10 minuten rijden en dan hoor ik wel hoe het met die G3 zit. Ik kan hem ook meteen om een offerte vragen .........

Groet,
Roger

-D©©©L-

Citaat van: Thys op 22-05-2011 13:55:01
Deze discussie is toch al 10 keer gevoerd, lang en breed? :eusa_think:

Je vergeet de hoogte.

Citaat van: Misha op 22-05-2011 19:23:29
Kort samengevat dan nog een keertje:

LPi is altijd G3. G3 wordt echter niet altijd toegekend aan elke 850, doe hiervoor navraag bij RDW of gasinbouwer.


Mits de combinatie met de motorcode een G3 homologatie heeft.

Citeer
LPi is het mooiste systeem en onderhoudsvrij. Geen afstellen en verbouwingen van luchtinlaten en stappenmotoren en dat soort ellende. Het geeft iets meer vermogen af dan benzine; dat is plezierig voor de toch al niet al te rappe 10v.
Ellende met pompen is er vrijwel niet meer.

De problemen met de pompolie zijn er nog steeds, dat is dan ook het enige onderhoud dat er nodig is (maar vialle verkoopt je liever een nwe pomp).

Citeer
Dampgas kan ook, is iets goedkoper maar niet heel veel meer; zou in theorie geen vermogen meer mogen kosten maar ik heb daar mijn twijfels bij. Wel enge dingen als 2e computersturing en een hoop verbouwen met dikke slangen onder de kap.
Die tweede sturing heb je met LPi ook (de injectoren worden niet uit het luchtledige aangestuurd), die slangen heb je met LPi ook alleen ietswat dunner. (7 mm vs. 10 mm)

Citeer
Verbruik van LPi is iets economischer.

Maar dat voordeel ben je snel kwijt doordat een LPi systeem bij een start wat langer op bezine blijft lopen.

Citeer
Ik heb zelf een S70 2.5-10V op LPi gehad en een S70 2.5T gechipt met volledige 3" JT Superflow sportuitlaat, racekat op LPi.

Beiden werkten probleemloos.

Succes met je dampgas installatie !


Ik zou zelf zeker (weer)  LPi kiezen, maar een technisch verouderde dampgas installatie is natuurlijk wel goedkoper in aanschaf.

cas

je wilt besparen, en niet te veel onderhoud ( lees problemen)  Dan moet je naar mijn idee, " investeren " en dat kost nou eenmaal geld. geen verdamper dus! dat verdien je vanzelf terug aangezien je veel KM maakt ( anders ga je niet op gas rijden) .

dus gewoon goed doen. en dan verder betreft welke installatie, even een paar dagen de topics doorspitten. Dan kom je ongetwijfeld uit op de best passende installatie bij jouw behoeftes. je moet dus wel rekening houden met een investment van rond de 2 a 2,5 duizend euro.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

rpakuypers

Dank jullie voor de nuttige informatie, hier kan ik zeker wat mee. Van meerdere kanten hoor ik dat LPI absoluut een aanrader is en dat daarin alleen de pomp de "zwakste" schakel is. Aangezien ik in mijn huidige functie veel meer kilometers ga maken (ik zit nu op 14.000 km in 8 maanden) is LPG met de huidige benzineprijzen een zeer aantrekkelijke optie. Daarbij komt dat de km-stand op dit moment 183.000 is en ik de wagen zeker niet meer weg doe omdat hij enorm plezierig rijdt.

Ik heb inmiddels al een offerte aangevraagd bij Mesman. De optie van de nippel achter het benzineklepje zie ik zeker wel zitten en ik hoef echt niet het goedkoopste, als het maar goed en netjes is. Het moet immers weer een hele lange tijd mee.

Groet,
Roger

Ludo

Citaat van: cas op 23-05-2011 08:54:40
je wilt besparen, en niet te veel onderhoud ( lees problemen)  Dan moet je naar mijn idee, " investeren " en dat kost nou eenmaal geld. geen verdamper dus!

De beste inverstering die je op dit moment, voor een 10v kan doen, is een dampgas installatie.
Persoonlijk zou ik Prins VSI nemen, zoals eerder hier al genoemd, een zéér goed systeem.

rpakuypers

#14
Citaat van: Ludo op 23-05-2011 09:31:32
Citaat van: cas op 23-05-2011 08:54:40
je wilt besparen, en niet te veel onderhoud ( lees problemen)  Dan moet je naar mijn idee, " investeren " en dat kost nou eenmaal geld. geen verdamper dus!

De beste inverstering die je op dit moment, voor een 10v kan doen, is een dampgas installatie.
Persoonlijk zou ik Prins VSI nemen, zoals eerder hier al genoemd, een zéér goed systeem.

LPI zal het worden, echter Vialle of Prins .................. die keuze moet ik nog maken.

Groet,
Roger