Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

U vraagt wij draaien:

Wat ik niet snap, is dat de kop koelkanalen heeft aan de inlaat zijde, het onderblok ruimte heeft om deze te "voeden' maar de koppakking hier geen mogelijkheid voor had omdat deze gaten dicht zitten, zoals hier te zien met de rode rondjes:

Echter kwam ik nog een foto tegen van een 2.4 LPT blok (zelfde kop) met deze pakking er op, ook geen gaatjes aan de inlaat zijde:

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Helder moment: de nieuwe blokken hebben een "deflector plate" in het onderblok die de koelstroom veranderd. Dit omdat er gebruik wordt gemaakt van nieuwe type kop met andere koelgaten...

Ik heb deze deflector plate niet aangebracht.. even meer info zoeken.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

UserID6342

;D Nu heb je weer zo'n foto waar die rottige koppakking op het blok ligt !  Zoek er nu eens eentje zonder die koppakking van jouw blok (!) en leg er dan eens beide koppen naast (ook geen koppakking of iets er voor) ;D

Martijn_B

Maarten-t5

Citaat van: Martijn_B op 23-12-2013 23:43:06
Helder moment: de nieuwe blokken hebben een "deflector plate" in het onderblok die de koelstroom veranderd. Dit omdat er gebruik wordt gemaakt van nieuwe type kop met andere koelgaten...

Ik heb deze deflector plate niet aangebracht.. even meer info zoeken.

Zag t inderdaad op volvospeed, zal de koeling niet ten goede zijn gekomen. Kop afpersen is idd geen slecht idee denk ik :-\

Martijn_B

Martijn_B

Piet, jij ook een deflector geplaatst ?

Piet

No... dat hoefde niet bij mijn 5234T3 kop uit 99.
Die heeft nog hetzelfde koelsysteem aan kanalen als de oorspronkelijke 5234T4 kop van mijn oorspronkelijke motor.
Ik kon dan ook dezelfde pakking gebruiken als die oorspronkelijk bij mijn motor hoort.

Piet

Ik heb destijds gekeken of er nog verdere verschillen waren, naast de grotere poorten, tussen mijn oude kop en deze kop.
Dat bleek niet zo te zijn dus er was voor mij geen noodzaak verder onderzoek hiernaar te plegen

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 24-12-2013 00:20:06

:eusa_think:

Die "reflector plate" of "baffle" stuwt dus de koelvloeistof flow de kop in?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Piet, heb je nog foto's van de kop? Ik kom namelijk vanaf de VVT versie 99- alleen maar het nieuwe type koppakking tegen, de oude niet meer.

Ik za. eens kijken of ik meer info over dat plaatje kan achterhalen, lijkt er op dat deze de KVS anders laat circuleren idd. Moet je de bovenste foto hebben, onderste is van de RNC kop.

MrCain

Toch wel hoor :

BTW: zou dat plaatje echt zo veel invloed hebben? Het zit er natuurlijk niet voor niets natuurlijk. Is ook bar weinig over te vinden...

Martijn_B

Goed gevonden Michiel!

De exacte invloed weet ik niet, maar ik zal hem wel gaan plaatsen, het zal er niet voor niets zitten bij andere flow van de kop.

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 24-12-2013 10:33:58
Goed gevonden Michiel!

De exacte invloed weet ik niet, maar ik zal hem wel gaan plaatsen, het zal er niet voor niets zitten bij andere flow van de kop.

Die indruk kreeg ik eigenlijk ook ;D over het algemeen denken ze er toch wel goed over na bij Volvo ;)

De MLS pakking is wel alleen verkrijgbaar in nieuw type. Weet niet wat je keuze nu is => de standaard grafiet of staal pakking?
Staal is mooi maar je hebt wel een erug vlakke kop en cilinder dek nodig.

Martijn_B

Vanochtend met behulp van een vlakke rei en voelermaatjes het onderblok en de kop opgemeten. Horizontaal, verticaal en diagonaal. Allebei nog compleet vlak... gelukkig  :eusa_clap: