Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Even een open deur intrappen.
Wanneer is de auto voor het laatst uitgelijnd?
Wil ook nog wel eens een verschil maken. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

MrCain

Die tussen rubbertjes in de achteras => zijn die nog een beetje in goede staat? Bovenkant van die blokjes breekt op den duur af en kan de as een soort van uit elkaar vallen en rare spelingen krijgen tussen de 2 delen.

Versleten fusekogels geven ook best raar stuurgedrag ben ik achter gekomen :P
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Helaas is bij 418 duizend km mijn wiellager rechts voor aan vervanging toe.. :)

origineel kost deze ongeveer 150-180 euro geloof ik. Zijn er ervaringen met aftermarket?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Sbv

UserID6342

Ja, diverse merken en tot nu toe zijn de Optimals mij het beste bevallen; zowel qua pasvorm, meegeleverde nieuwe bouten en moeren, aankoopprijs en garantie !

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 05-04-2016 16:46:55
Ja, diverse merken en tot nu toe zijn de Optimals mij het beste bevallen; zowel qua pasvorm, meegeleverde nieuwe bouten en moeren, aankoopprijs en garantie !

Garantie al nodig gehad dan?

Martijn_B

Ik zal een kijken wat er online aangeboden wordt. Ik kan die Optimals niet vinden Dirk, wellicht bij een automaterialenzaak.
Verdenk de remklauw er ook nog van om vast te zitten, ik mis namelijk het brommende geluid van het wiellager en hoor meer een slepend geluid en een *kloenk* vlak voor ik stil sta met remmen (bijv in de file).

Vandaag weer even verder met de TCV map. Ik ga de boost by gear mod van Piet en Maarten gebruiken. Omdat de GTX3071 met het grotere uitlaathuis en de ENEM nokkenassen toch wel laat aan het spoelen gaat en langer nodig heeft om op druk te komen, vergroot dit effect zich in lagere versnellingen. Echter is de normale software statisch en niet versnellingsafhankelijk. Oftewel, je request 12 load bij 3600 RPM. In de 5e versnelling is dit prima: ik ben bij 3600 op volle turbo druk. Probeer ik het echter in zijn 3e versnelling dan lukt dit niet, daar heb ik pas volle druk bij 4000 rpm. Effect is dat de ECU probeert om de druk te verhogen en de TCV aansturing vol open gooi top 99%. Effect: flinke boost overshoot naar 1.5 bar (terwijl ik maar 1 bar nodig heb).

Visualisatie:

Wat zie je hierboven?
- Rode lijn = Load die ik vraag in de map
- Groene lijn = Load die de auto realiseert in de log
- blauwe lijn = turbo druk

De rode lijn loopt tijdens de spool up in 3e versnelling (links) voor op de groene lijn. De ECU gaat dus proberen om de curve van de rode lijn te behalen, dit doet hij door middel van het ophogen van de turbo druk. Echter...de turbo kan niet sneller spoelen dan de wetten van de natuurkunde hem toelaten. Dus, ECU laat de wastegate van de turbo dicht, zodat alle lucht benut wordt om druk op te bouwen. Er komt een moment dat de lijnen elkaar kruisen: gerealiseerde load haalt eindelijk het niveau van de requested load. Vanaf daar wil je dat ze samen oplopen, maar als de wastegate dicht zit dan blijft de turbo druk opbouwen. Het effect is overshoot: meer druk als na-ijl effect van de dichtgehouden wastegate opening. Kijk je naar rechts dan zie je dat de zelfde map in de 5e versnelling geen problemen veroorzaakt :)

Door de map nu per versnelling te gaan tunen krijg je een mooi karakter in elke versnelling, zonder overshoot maar ook zonder undershoot. Vaak zoeken tuners een compromis map als ze niet per gear kunnen tunen, wat als effect heeft dat je in hoge versnellingen een langzame druk opbouw krijgt, en in lage versnellingen een beetje overshoot. Dat gaat nu door de uitvinding van Piet en Maarten voorkomen worden :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

UserID6342

Citaat van: Vulk op 05-04-2016 21:10:45
Citaat van: Dirk342 op 05-04-2016 16:46:55

Garantie al nodig gehad dan?
Hahaha, nee gelukkig niet maar is wel een van mijn voorwaarden voordat ik iets koop ergens.  Martijn, de wiellagers vind je hier: wiellagers.com.  Die van Optimal zijn een tientje (meen ik duurder) maar wel gewoon goed.

En euh: Erg mooi iets hè van Piet en Maarten ?  Heb het al in werking gezien....

Martijn_B

Update: de Volvo gaat weg in onderdelen!

Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat na lange tijd de Volvo weg mag in onderdelen. Ivm werk Ben ik vaak aan het reizen en in de weekenden is er gewoon weinig tijd over om aan de auto te besteden. Hij rijdt nu heel goed, maar ik wil ook een keer wat anders (jongers) rijden.

Het motorblok is al verkocht en de rest van de spullen zullen in een apart verkoop topic aangeboden worden dit weekend. Halverwege mei komen de zaken beschikbaar, echter diegene die interesse hebben in bepaalde zaken kunnen alvast een PB sturen.

Groet, Martijn

Greep uit de onderdelen:

GTX3071r Turbo voor 400-500 pk
Custom inlaat spruitstuk
Downpipe met externe wastegate van Tial
Siemens 660cc injectoren
60mm intercooler
Reverse IC traject
3 inch Intake pijp met ITG luchtfilter en grote LMM
Tial Blow off valve
M59 bak met sper af fabriek en aandrijfassen
Sachs 707 koppeling tot 750nm
XYZ 330mm remmen
KW V2 onderstel
IPD dikke swaybars voor en achter
Custom Simmons 3 inch uitlaat systeem RVS
ENEM nokkenassen uit zweden
Team Dynamics Pro race wielen met semi slicks (goede grip in regen)
90mm gasklep en bijbehorend inlaat spruitstuk
Zgn voorruit
Blokjesgril
Mooi audio systeem met subwoofer en versterker (1500 eur plus nieuw)
ECU met ostrich ME4.4
Logbox van Maarten
AFR meter

En nog veel meer

Rense850T5

Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Piet

Jelmar

Koets met interieur & onderstel ook een optie?
850R

UserID6342

Citaat van: Piet op 26-04-2016 22:33:33
WTF ??????
Euh ja best wel..... Maar ben wel benieuwd (aasgier modus an) wat de XYZ set moet kosten Martijn ?  Mag uiteraard via PB

elianmars

JuT5R

Zonde Martijn. Hij was toch eigenlijk klaar?

Ik zou zeggen gewoon lekker in rijden wanneer je vrije tijd hebt  8)