De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Wat voor voltage geeft hij af als de Volvo een paar minuten draaid bij +/- 2500 Rpm?
Mijn ervaring is, als je net "koud" hebt gestart dat het "ff" duurt eer de laagspanning op 14,4 v word. Dit door het gelijk bij laden van de accu door het verbruik van starten.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

KIM

14 Volt is ook best goed hoor.
Belangrijkste is, dat de spanning niet te ver gaat zakken wanneer je verbruikers aan gaat zetten. Dit laatste vertelt iets over de kwaliteit van de dynamo; het eerste wordt zoals je al aangeeft door de spanningsregelaar bepaald.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: KIM op 03-02-2014 17:28:07
14 Volt is ook best goed hoor.
Belangrijkste is, dat de spanning niet te ver gaat zakken wanneer je verbruikers aan gaat zetten. Dit laatste vertelt iets over de kwaliteit van de dynamo; het eerste wordt zoals je al aangeeft door de spanningsregelaar bepaald.

Dat zal ik ook eens testen!

Citaat van: MrCain op 03-02-2014 17:24:03
Wat voor voltage geeft hij af als de Volvo een paar minuten draaid bij +/- 2500 Rpm?
Mijn ervaring is, als je net "koud" hebt gestart dat het "ff" duurt eer de laagspanning op 14,4 v word. Dit door het gelijk bij laden van de accu door het verbruik van starten.

Hmmm, dat is een goeie. Ik zal het eens meten na een ritje, nog niet eerder gedaan. Blijkbaar is die vermelde 14v op de spanningsregelaar dan een afgerond getal.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Dirk342 op 22-01-2014 18:35:18
Auto goed opbokken met wielen vrij en draagarmen recht onder de auto, eentje luisten voor de auto en de ander binnen aan het 'rijden' om het geluid op te roepen kom je het verste mee nu en kun je meteen eea uitsluiten.  Kan ook op een brug mar zorg er voor dat ook je draagarm aub ondersteund worden.

Ben even met deze tip even naar een brug geweest. Beentjes van de vloer, in de vijfde versnelling en gas geven. En jawel, het rateltje stak direct de kop op en kwam duidelijk uit de bak. Monteur kon het met de stethoscoop nog beter horen.  Op de weg klinkt het bij vollast wel wat akeliger. Dit was eigenlijk wel een heel lief, zacht rateltje.

Gare bak dus en helemaal in lijn met de verwachting. Kan ik nu met zekerheid naar een oplossing gaan zoeken.    

Goede tip, Dirk!

Ries van de Zilverschuit

Maar weer even een update plaatsen. Sinds de avonden weer lang zijn, rommel ik weer wat aan de auto. En dus gebeurt er weer wat.

Had al een poosje last van kvs-verlies. Op de zoveel tijd ineens iets en daarna weer een poos niet. Ik heb de kacheldoorvoer door het schutbord vernieuwd. De onderste slang kon ik er zo uittrekken: die clip klikte dus niet meer vast. Ik hoop nu maar dat dat de oorzaak was. Blijft natuurlijk een 2.5T...

Verder twee sluipverbruikers de nek omgedraaid. Ik had een verbruik van circa 0,09 A. De Yatour van de permanente plus afgehaald, evenals de led'tjes achter de schakelaars bij de binnenspiegel. Toen nog maar een 0,015A.

Ries van de Zilverschuit

Ik heb een nieuwe gaskleppositiesensor geplaatst (leuke aanbieding). Vandaag ging mijn vrouw als eerste met de auto op pad en ze klaagde dat hij erg stotterede en inhield (net of het gas op was). Op terugweg was dit verschijnsel minder en toen ik hem voor de derde keer startte en een stukje reed was er niets meer van te merken.

Kan dit door nieuwe sensor komen (inleren bijvoorbeeld) of moet ik het echt ergens anders zoeken?

leons850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 23-06-2014 16:55:38
Ik heb een nieuwe gaskleppositiesensor geplaatst (leuke aanbieding). Vandaag ging mijn vrouw als eerste met de auto op pad en ze klaagde dat hij erg stotterede en inhield (net of het gas op was). Op terugweg was dit verschijnsel minder en toen ik hem voor de derde keer startte en een stukje reed was er niets meer van te merken.

Kan dit door nieuwe sensor komen (inleren bijvoorbeeld) of moet ik het echt ergens anders zoeken?

Ik weet niet hoe je hem er op hebt gezet in de zin van wat je er allemaal af hebt gehad.
Maar is het mogelijk dat er ergens een klein vacuüm lekje zit?
Of even foutcodes uitlezen misschien staat er wat tussen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ries van de Zilverschuit

Heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar fueltrim lag omstreeks de 0%, net nadat ik de auto voor de derde keer startte. Foutcodes moet ik inderdaad nog even doen, maar het storingslampje bleef sowieso uit. Heb wat slangen los gehad, dus die ga ik ook nog even checken.   

Ries van de Zilverschuit

Hmmmm, de verschijnselen doen me nu ineens denken aan een defect omschakelrelais voor lpg, zo'n twee jaar terug. De fueltrim maar eens angstvallig in de gaten houden. Dat kon ik twee jaar terug nog niet, had toen veel diagnose tijd kunnen schelen.

leons850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 24-06-2014 12:11:14
Hmmmm, de verschijnselen doen me nu ineens denken aan een defect omschakelrelais voor lpg, zo'n twee jaar terug. De fueltrim maar eens angstvallig in de gaten houden. Dat kon ik twee jaar terug nog niet, had toen veel diagnose tijd kunnen schelen.

Je zou die van mij even mogen proberen in een avond, door de weeks zit in IJsselstein, vanaf Woerden lijkt me dat niet heel erg ver. ;)
Mijn LPI is in september nieuw ingebouwd, dus ik heb LPE 7 ik weet niet of dit wat uit maakt, maar mocht je er belang bij hebben doe maar even een pb komen we vast wel uit.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ries van de Zilverschuit

Ik heb nog een installatie uit de oertijd, met een extern relais. Bij jou zit-ie in de ecu-box geïntegreerd. Veel mooier systeem, maar tsja, dat was er nog niet in 2009.

Vervelende van zo'n oud relais is dat-ie in eerste instantie soms een schok geeft, daarna af en toe problemen bij het overschakelen, om vervolgens permanent duaal brandstof te gaan consumeren. Dat was althans het patroon bij mijn eerste relais.

Ik houd het gedrag van de motor bij het overschakelen strak in de gaten.

Maar misschien is het toch wat anders. Altijd vaag bij zulke kwesties.

O ja, sympathiek aanbod hoor!

Ries van de Zilverschuit

Lijkt erop dat het inderdaad het relais geweest is. Stekker zat niet goed meer in de vergrendeling.

Toen ik twee benzine-injectoren, de een na de ander, lostrok tijdens lpg-bedrijf, voelde ik de motor wel reageren. Is dat normaal? De benzine-injectoren doen dan toch niet mee? Het signaal wordt toch onderbroken door het relais?  Of speelt de massa een rol?

MrCain

Zou goed kunnen => breinscheet: als je je injectoren echt onderbreekt zal de benzine ECU dit als storing zien en lampje gaat branden en gaat in noodloop. Als je je benzine injectietijden wil meten zal je dit met aangesloten injectoren moeten doen. Denk dat de "onderbreking" word gedaan dmv een hoge weerstand om zo toch nog de spanning over de injector te hebben (meet je de injectietijden mee) en geen stroom (daarmee word de spoel in de injector bekrachtigd om deze te openen)

Dus zou theoretisch kunnen dat je LPi systeem reageert op het los nemen van je benzine injectoren. Zal s kieken of ik het ergens uit een schema kan halen!

EDIT: De onderbreking/injectortijd meting zou ook zit in de - draad van de injectorzitten => als je dus je injector stekker los haalt meet je dus niets meer ;D dus kan het LPi systeem ook niets inspuiten.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ries van de Zilverschuit

Het viel me gewoon op, dus ik dacht: ik gooi het eens in de groep. Nog niet opnieuw met de auto gereden, maar stationair draait-ie weer goed nu.

Ries van de Zilverschuit

Het valt me op dat ik de laatste tijd mijn koppelingspedaal een soort knoerpend geluid maakt bij het intrappen en omhoog komen. Ik kwam hier het advies tegen om de draaipunten te smeren. Alles wat beweegt daar, inclusief de veer, heb ik ingespoten met witvet.

Maar het knoerpen blijft, al is het bij een koude start vaak weg. Het zal toch niet uit de koppelingscilinder komen? 

Best irritant, ik fixeer me er volledig op tijdens het rijden.  ;D