-- OPGELOST-- Stotteren en het lijkt of hij op 4 1/2 cilinder draait.........

Gestart door MrCain, 20-03-2012 20:12:36

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-03-2012 14:06:58
Dat schijnt inderdaad nieuw te zijn bij versie 7. De vraag is of ze het relais in de behuizing hebben gestopt of dat de schakeling nu zonder relais gebeurt. Ik heb hem gisteren gereset, geen problemen gehad. In tegendeel. Anders probeer je eerst je benzine-ecu eens te resettten. Door hem los te trekken voor twintig minuten of de verbinding met de accu te verbreken. Dat had je toch nog niet gedaan? Zie het niet staan althans. Rijd dan een poosje op benzine en als het probleem wegblijft probeer het dan eens op lpg.

@ Ries :
Het relais zit nu in de LPE => geïntrigeerd in de gascomputer dus.
Het probleem doet zich voor op zowel benzine als gas.
Na de reset van de benzine computer is het probleem gebleven => nog steeds de zelfde motor loop.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Oke, ff een update :

Heb de nokkenas sensor vervangen => nog steeds het zelfde probleem (jammer genoeg.... :()
LMM vervangen => loopt al een beetje beter (oude LMM was dus niet meer zo fris meer....) maar loop nog steeds niet perfect...

Ben nog van plan om de turbo slangen te versteken => uitgaande turbo pijp gelijk aan het gasklephuis zetten, om te kijken of dat helpt. Misschien toch iets van een vacuüm lek  ???.

Was wel een beetje dure gok (al was de oude LMM toch wel aardig gaar) geweest maar weet nu zeker dat het daar niet aan ligt.... :eusa_shifty:

We gaan , als het mee zit met het werk, morgen en van het weekend weer verder.
Toch nog eens erug goed naar de distributie timing kijken en de koppaking eens controleren => gaan nu alle registers open trekken : moet nu echt het probleem vinden!!

@ Ulkman => was vergeten te melden dat de benzine injectoren schijnbaar niet los te koppelen zijn met LPi...
Motor viel gewoon uit met storing op injector??

Afijn, The story continous....

Als er mensen zijn met een helder idee : altijd welkom!

MrCain

Het vreemde van al is dat de storing vrij "plotseling" is gekomen => heb gewoon een stuk gereden, zelfs ff goed gas gegeven en niets van een misfire of iets. Pas nadat ik de tolpoort was gepasseerd en (vol...) optrok ff een hik en op 4 cilinders..... Zo erg als dan is het nu niet meer ??? alleen loop hij onregelmatig stationair en voel je op deellast en ook volgas dat hij gewoon niet lekker loopt....

Ludo

Citaat van: MrCain op 22-03-2012 20:47:02
Pas nadat ik de tolpoort was gepasseerd en (vol...) optrok ff een hik en op 4 cilinders.....

Lijkt of er een slang losgekomen of gescheurd is.
Dat zou ook het vvrrrrrrrrrrrr geluid kunnen verklaren.

Piere

Citaat van: Ludo op 22-03-2012 21:16:43
Pas nadat ik de tolpoort was gepasseerd en (vol...) optrok ff een hik en op 4 cilinders.....

Meneer Cain kennende zou hij dat wel al ontdekt hebben lijkt me zo, niet?

Handen-in-het-haar-moment  :(
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Vulk

Die geur van rotte eieren doet me aan de cat denken, maar dat verklaart de andere symptomen dan niet.

MrCain

Inderdaad => dat dacht ik ook: alle turbo/vacuum slangen gecontroleerd en deze zijn nog goed. Het enige wat ik niet heb kunnen controleren is de intercooler, gaat deze eens proberen te bypassen.

Ja inderdaad een handen in het haar moment.....gelukkig dat ik mn haar deze maanden heb laten groeien  ;D

Hoop dat ik van het weekend niet te veel moet werken, kan dan nog eens een paar dingen uitsluiten.....Gaat nu onderhand een beetje drama worden.....Je zal zien als het opgelost is zal het wel weer een lulligheidje wezen... :eusa_wall:

Piere

Citaat van: MrCain op 23-03-2012 08:11:09
Je zal zien als het opgelost is zal het wel weer een lulligheidje wezen... :eusa_wall:

Zo gaat het altijd als je het probleem niet direct vindt...

Bus brake-cleaner al geprobeerd om lekkages op te sporen aan de inlaat? Zo merk je vaak dingen die je niet zomaar kan zien...

Ludo

Citaat van: MrCain op 23-03-2012 08:11:09

Inderdaad => dat dacht ik ook: alle turbo/vacuum slangen gecontroleerd en deze zijn nog goed.

Ook de slang op de gasklep?, die willen wel vaker scheuren.

KIM

Citaat van: Vulk op 23-03-2012 07:29:44
Die geur van rotte eieren doet me aan de cat denken, maar dat verklaart de andere symptomen dan niet.
Die komt van de kat inderdaad en is het gevolg van een uitlaatgas met veel onverbrande brandstoffen. Het verbranden hiervan in de kat levert de rotte eieren lucht en kan leiden tot het dichtsmelten van je kat.
Bij vollast is het mogelijk dat je dit ruikt, omdat de motor dan rijk zal draaien.

Een controle die je kunt uitvoeren is het meten van het lambda signaal, maar uit de verhalen van MrCain maak ik op dat dit al gebeurd is en dat deze signalen goed zijn bevonden.

In dat geval is de kat geur een volkomen normaal fenomeen en hoeft dus niet gelinkt te worden aan het probleem.

Piere

Hmmmm, ik rook vandaag ook weer die geur... Maar ik heb geen kat meer  :eusa_shifty: ;D
De mijne trekt soms ook op 4 en 1/2e cilinder als hij op LPG staat, maar dat gaat meestal weg. Bij de mijne ligt't denk ik aan de ontsteking, maar die van jouw is helemaal vernieuwd, niet?

MrCain

Heb op t ogenblik ff geen tiet om naar de Volvo te kieken => moet (en ben nu weer....) op het moment erug veel en vaak werken......

Maar zal na maandag/dinsdag weer "normale" uren gaan werken dus dan gaan we er weer tegen aan!
Ideen zijn nog steeds welkom! Maar zal niet vaak achter PC zitten om te reageren...

Word vervolgd......

MrCain

ZoOo, vandaag ff niet te hoeven te werken  ;D Dus ff tiet gehad om naar de Volvo te kieken.

Wat hebben we  gedaan vandaag :

- Een hele bus met remmenreiniger leeg gespoten op het spruitstuk = geen vacuum lek daar, de motor reageerde er niet op...
- Dan de LMM direct op het gasklephuis gezet = geen resultaat dus rest inlaat traject is nog goed.
- Relais 103 overbrugd = geen resultaat
- Verdelerkap goed schoongemaakt en zwarte kap er af gehaald = geen resultaat.
- Laadspanning gecontroleerd : 13,9 VDC = moet toch goed zijn lijkt mij??
- Carterdruk gecontroleerd met de vuldop test = deze bleef lekker zitten en werd mooi er op gezogen.
- Benzine druk gecontroleerd = netjes op 3 bar.
- Stekker LPE gecontroleerd = zag er als nieuw uit, maar stond wel een zwart draadje een beetje strak.
- Massa motor/chassis gecontroleerd = nog geen 0.01 VDC verlies.

Was weer een productief dagje => wel veel gedaan, alleen nog niets gevonden......
Zal van de week nog eens een nieuw setje bougies kopen, je weet maar nooit.
Stationair staat hij nog steeds "over te slaan" en volgas het zelfde. Lijkt wel iets minder maar kan dr ook al aan gewend zijn geraakt  ;)

Durf er nog niet mee naar het werk, dus zal nog ff in de Peustin Martin moeten rond crossen.
Gaat ,als ik de bougies heb vervangen, weer verder zoeken....Je leert je wagen op zo'n manier wel kennen  ;D heb nu ondertussen weer van alles in mn handen gehad....

MrCain

Citaat van: Piere op 23-03-2012 19:57:21
Hmmmm, ik rook vandaag ook weer die geur... Maar ik heb geen kat meer  :eusa_shifty: ;D
De mijne trekt soms ook op 4 en 1/2e cilinder als hij op LPG staat, maar dat gaat meestal weg. Bij de mijne ligt't denk ik aan de ontsteking, maar die van jouw is helemaal vernieuwd, niet?

Kap, rotor en de bougies zijn vervangen (kap en rotor vorig jaar en de bougies een maand of 4 geleden).
Bougie kabels zijn van 2008 en heb er al een ander setje op gehad. Bobine had ik ook nog liggen en deze dus verwissseld zonder resultaat. Het enige wat ik niet heb is de bobine kabel => zal je zien : gaat het daar aan liggen  :eusa_doh:

De staat van de andere bobine is niet bekend, alleen dat het probleem is gebleven met de wissel daarvan.

MrCain

Citaat van: KIM op 23-03-2012 15:53:09
Citaat van: Vulk op 23-03-2012 07:29:44
Die komt van de kat inderdaad en is het gevolg van een uitlaatgas met veel onverbrande brandstoffen. Het verbranden hiervan in de kat levert de rotte eieren lucht en kan leiden tot het dichtsmelten van je kat.
Bij vollast is het mogelijk dat je dit ruikt, omdat de motor dan rijk zal draaien.

Een controle die je kunt uitvoeren is het meten van het lambda signaal, maar uit de verhalen van MrCain maak ik op dat dit al gebeurd is en dat deze signalen goed zijn bevonden.

In dat geval is de kat geur een volkomen normaal fenomeen en hoeft dus niet gelinkt te worden aan het probleem.

Dacht al zoiets maar wil niets uitsluiten  ;) je weet maar nooit....