nadieselen 2.5 10v > opgelost!

Gestart door Nondepatat, 16-07-2013 18:32:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nondepatat

hallo,

mijn 850 dieselt soms eventjes na als ik de motor af zet. Heb begrepen dat dat aan het brandstofrelais kan liggen, maar het is me niet helemaal duidelijk welk. Moet ik het rode relais onder de zekeringkast bij de voorruit aan bestuurderskant vervangen, of het grotere grijze relais bovenop  de radiateur?

dank!

rpakuypers

Citaat van: Nondepatat op 16-07-2013 18:32:29
hallo,

mijn 850 dieselt soms eventjes na als ik de motor af zet. Heb begrepen dat dat aan het brandstofrelais kan liggen, maar het is me niet helemaal duidelijk welk. Moet ik het rode relais onder de zekeringkast bij de voorruit aan bestuurderskant vervangen, of het grotere grijze relais bovenop  de radiateur?

dank!


Bij mij was het ook constant nadieselen op benzine (rij doorgaans op LPG) en na het vervangen van de bougies was het over ...........

Groet,
Roger

StefanCJ

Ik heb het met een vroegere 850 gehad. Zaten toen ralle immi bougiekabels in. Heb ze vervangen en nooit meer gehad.

Nondepatat

bougiekabels zijn origineel Bosch en bijna nieuw. Bougies is goede tip - misschien zit verkeerde warmtegraad erin oid. Ik zal er eens een setje origineel Volvo in draaien.

En het relais?

rpakuypers

Citaat van: Nondepatat op 16-07-2013 18:54:44
bougiekabels zijn origineel Bosch en bijna nieuw. Bougies is goede tip - misschien zit verkeerde warmtegraad erin oid. Ik zal er eens een setje origineel Volvo in draaien.

En het relais?

Relais onder de motorkap heb ik open gemaakt en schoongemaakt maar volgens mij werkt dat niet ..............

Groet,
Roger

Vulk

Citaat van: Nondepatat op 16-07-2013 18:54:44
bougiekabels zijn origineel Bosch en bijna nieuw. Bougies is goede tip - misschien zit verkeerde warmtegraad erin oid. Ik zal er eens een setje origineel Volvo in draaien.

En het relais?

Zet er maar eens Volvo bougies in dan.

sven861

Heb inmiddels met mijn vorige 854 en huidige V70 aardig wat KM's gemaakt op LPG. Heb in de loop der tijd heel wat bougies geprobeerd.....conclusie: bij mij komt er alleen maar origineel volvo bougies in, loopt het mooist en het minst gezeur.

Gr, Sven
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

#7
Citaat van: rpakuypers op 16-07-2013 18:59:21
Relais onder de motorkap heb ik open gemaakt en schoongemaakt maar volgens mij werkt dat niet ..............

Beste Roger en Nondepatat,

Het 103 brandstofrelais is een veiligheidsrelais. Bij een aanrijding schakelt deze de brandstofpomp in je tank uit om kans op brand kleiner te maken. Het 103 brandstofrelais heeft vaak het probleem dat de solderingen slecht zijn/los liggen. Daarom maken de componenten slecht contakt en krijg je gekke storingen zoals spontaan uitvallen motor (de brandstofpomp houdt er mee op). Om dit probleem op te lossen is schoonmaken niet de oplossing maar doorsolderen wel. Slechte solderingen kun je herkennen aan een cirkeltje in het soldeertin rond een gesoldeerd pootje (component).

Er is een mogelijkheid om het relais even tijdelijk te overbruggen met een draad. De veiligheidsfunctie van het relais is dan weg maar je kan wel testen of je relais een probleem heeft:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43282.msg881315.html#msg881315 voor meer info.

Als je goed op de volgende pics kijkt zie je een aantal slechte solderingen:





Gr, Sven
PA1SVM........Volvo 4 Life

Nondepatat

Dank! Dan weet ik het waar ik het qua relais zoeken moet :-)

Ik draai er morgen eerst een setje nieuwe bougies in. Als dat niet voldoet ga ik maar eens met dat relais aan de slag.


Nondepatat

Bougies zojuist vervangen. Zat er een echt moervast; blij dat ik die er heelhuids uitgekregen heb. Verder zaten er vier NGK BCPR6E-bougies in en 1 BCPR6ES. Dat lijkt me niet helemaal ok :-)

Heb er een vers Volvo-setje ingedraaid. Ben benieuwd.

sven861

Ik ben ook zeer benieuwd, meerdere met me denk ik zo. We horen het graag.

Gr, Sven
PA1SVM........Volvo 4 Life

Nondepatat

Goed, het is dus niet opgelost helaas. Nieuw relais 103 is volgende strategie. Ondertussen ook flesje fuel system cleaner van Forte in de tank gekieperd.

rpakuypers

Citaat van: Nondepatat op 20-07-2013 22:39:05
Goed, het is dus niet opgelost helaas. Nieuw relais 103 is volgende strategie. Ondertussen ook flesje fuel system cleaner van Forte in de tank gekieperd.

Ik heb ook een flesje van Wynn's in een kwart tank benzine gemikt en even later '98 benzine in de tank gemikt. Dit in combi met de nieuwe bougies heeft tot op heden geen nadieselen meer opgeleverd ......

Groet,
Roger

thuur

Nadieselen komt van koolaanslag in de motor wat heet wordt. Heeft niets met welk relais dan ook te maken.


Gr :D

rpakuypers

Citaat van: thuur op 21-07-2013 12:44:12
Nadieselen komt van koolaanslag in de motor wat heet wordt. Heeft niets met welk relais dan ook te maken.


Gr :D

En hoe kun je die aanslag voorkomen ? En waarom lees ik vaak dat dit bij de 10V voorkomt en schijnbaar minder bij de 20V ?

Groet,
Roger