Project E85 ECU remap.

Gestart door Hendrix, 22-10-2015 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Tunerpro gaat niet connecten zonder inkomende serial stream.
Dat betekend gemodde bin en met draaiende motor.
Je moet ook de data acquisition com port goed zetten ofc.

Dat ie tot erasing flash komt zegt wel dat ie verbinding heeft met de ecu.
Hij communiceerd dus wel via de k-line.
Je hebt n andere eeprom nodig, maar als je die hebt dan moet t gewoon lukken om m te flashen.

Hendrix

Citaat van: Maarten-t5 op 03-11-2015 15:49:30
Tunerpro gaat niet connecten zonder inkomende serial stream.
Dat betekend gemodde bin en met draaiende motor.
Je moet ook de data acquisition com port goed zetten ofc.

Dat ie tot erasing flash komt zegt wel dat ie verbinding heeft met de ecu.
Hij communiceerd dus wel via de k-line.
Je hebt n andere eeprom nodig, maar als je die hebt dan moet t gewoon lukken om m te flashen.

tuner pro is niet het programma waarmee ik probeerde te flashen, op een of andere manier krijg ik de plugin niet werkend (.NET frameworks bullshit) Vandaar mijn ergernis en vrees dat de ECU niet zou werken, maar motronic suite is nu de bin aan het downloaden dus er is communicatie  :eusa_dance:

Ik gebruikte de standalone flasher M4xFlash.exe

Nu dus zoeken naar een eeprom.. de orginele moet een AP28F512 zijn, maar die is niet te vinden online, ik heb wel de AM28F512-120PC gevonden met dezelfde pinning (en inhoud  ;D)

EDIT: ben benieuwd naar de bin... er staat op dat ie voor alle 850 turbo's is... yeah right... iemand van jullie interesse in de bin als ik hem helemaal heb?? Voor educatieve doeleinden dus..  ;) volgens de website van de makers moet ie 30Pk meer geven en een betere benzine/km ratio.... op 98e  (zie stickertje).

Piet

Het is toch wel handig om de M4xFlash M4FlasherTunerPro.exe   aan de praat te krijgen.
Gewoon kwestie van  .NET framework downloaden en updaten.

EDIT
Je zin "Ik krijg tuner pro niet connected, maar met M4xflash.exe begint ie wel en loopt ie vast op het eraring flash, hij komt met een Flash timeout error" lijkt er toch op te duiden dat de M4xflash.exe het toch wel doet. Dat die vastloopt op het erasen komt doordat je EPROM niet herschrijfbaar is.

EDIT2
O wacht ik haal M4FlasherTunerPro.exe in Tunerpro en  M4xflash.exe door elkaar zie ik nu.

Piet

Citaat van: Hendrix op 03-11-2015 16:00:59
EDIT: ben benieuwd naar de bin... er staat op dat ie voor alle 850 turbo's is... yeah right...

Dat kan wel degelijk toch wel zo zijn hoor.
Zolang er dan natuurlijk wel een stock MAF en stock injectoren in zit.

Hendrix

Citaat van: Piet op 03-11-2015 16:25:46
Het is toch wel handig om de M4xFlash aan de praat te krijgen.
Gewoon kwestie van  .NET framework downloaden en updaten.

EDIT
Je zin "Ik krijg tuner pro niet connected, maar met M4xflash.exe begint ie wel en loopt ie vast op het eraring flash, hij komt met een Flash timeout error" lijkt er toch op te duiden dat de M4xflash.exe het toch wel doet. Dat die vastloopt op het erasen komt doordat je EPROM niet herschrijfbaar is.

Ja de exe doet het wel maar de plugin in tuner pro dus niet, (heb de installatie handleiding gevolgd zoals die op de wiki staat)
Ik heb na het aanmaken in custom tools wel een extra tool keuze mogelijkheid, maar op het moment dat je die aanklikt, komt ie met die NET framework melding.... maar eens kijken of die nog te downloaden is (zit nu op versie 4.001 of zoiets, moet blijkbaar een hogere versie hebben. (daarom haat ik microsoft soms meer dan anders  :eusa_wall: :eusa_wall:)

En inderdaad de EEprom is niet herschrijfbaar, is een heel ander ding dan er in hoort (andere pinning, minder pinnen en een IC'tje aan de onderkant er tegenaan.... vreemde constructie... misschien wel een kopieer beveiliging..  ;)

Maar dit is weer goed voor de learing curve... als alles makkelijk gaat, dan leer je er ook niks van...

volgende stap is dus een EEPROM te pakken krijgen en de plugin goed werkend in TunerproRT te krijgen.

De bin van superchips is nu voor 34% binnen..... pff en ik dacht dat mijn usb stickies traag waren.... ;D

Citaat van: Piet op 03-11-2015 16:35:35
Citaat van: Hendrix op 03-11-2015 16:00:59
EDIT: ben benieuwd naar de bin... er staat op dat ie voor alle 850 turbo's is... yeah right...

Dat kan wel degelijk toch wel zo zijn hoor.
Zolang er dan natuurlijk wel een stock MAF en stock injectoren in zit.

Wat dan met de versie verschillen voor de automaat en de airco?

Piet

Er zijn geen verschillen wat betreft  de airco aansturing tussen de  850's  onderling (behalve de hier redelijk zeldzame 1997 850' met een fabrikesaf geleverde M44)
De airco wordt bij de X70 serie met M44 anders aangestuurd, vandaar dat er een modificatie in de bin van de M44 nodig is om hem samen te kunnen laten werken met de airco van de 850.

Als ik een M44 met een automaat bin in mijn 850R manual stop, loopt ie daar gewoon op.
Er moeten dan wel een paar dingetjes in de bin worden uitgezet om geen lambda te krijgen (zoals bv een verbindingstest tussen de ECU en TCM), maar verder loopt ie er gewoon op.
Met de M4.3 zal dat niet anders zijn.
Dus als er een automaatbin in die chip zit waarin die automaatspecifieke testjes uitgeschakeld zijn loopt elke 850 turbo erop (niet de low pressure turbo versies dan als de GLT, maar dat zal ook niet bedoeld worden)

Hendrix

Citaat van: Piet op 03-11-2015 16:51:51
Er zijn geen verschillen wat betreft  de airco aansturing tussen de  850's  onderling (behalve de hier redelijk zeldzame 1997 850' met een fabrikesaf geleverde M44)
De airco wordt bij de X70 serie met M44 anders aangestuurd, vandaar dat er een modificatie in de bin van de M44 nodig is om hem samen te kunnen laten werken met de airco van de 850.

Als ik een M44 met een automaat bin in mijn 850R manual stop, loopt ie daar gewoon op.
Er moeten dan wel een paar dingetjes in de bin worden uitgezet om geen lambda te krijgen (zoals bv een verbindingstest tussen de ECU en TCM), maar verder loopt ie er gewoon op.
Met de M4.3 zal dat niet anders zijn.
Dus als er een automaatbin in die chip zit waarin die automaatspecifieke testjes uitgeschakeld zijn loopt elke 850 turbo erop (niet de low pressure turbo versies dan als de GLT, maar dat zal ook niet bedoeld worden)

Dan zou deze automaat ECU dus met deze chip in mijn 850 MT gewoon moeten werken?... misschien voor de gein morgen eens proberen.. (loopt ie alleen k#t want ik tank E10 (95) en de chip is voor 98e geschreven...) maar starten zou ie toch moeten doen lijkt me.. 8)

EDIT: Net Flash eeprom besteld... moet ie uit china komen via Ebay... levering 28Nov- 17Dec...  :'(

Piet

Ja, klopt.
Die zou gewoon moeten werken.
Dat wil zeggen als de in die bin ingeprogrammeerde maf en injectorparameters overeenstemmem met jouw Maf en Injectoren.
Of je dan wel of niet lambda krijgt hangt af of de automaatspecifieke diagnose functies wel of niet uit die bin geschreven zijn.

Overigens .... andersom werkt het niet: een ECU van een manual in een automaat, daar  die ecu daarvoor automaatspecifieke hardware mist.

Hendrix

Nou even een update:

Ik heb de bin gedownload uit de ECU en heb met disassemble even gekeken of ik er iets van snap.....nee dus  :-[

Hij is behoorlijk anders, wat ik wel zag is dat er het serienummer van een 0261203627 geloof ik in zat (en niet de 852 die op het doosje staat  :o )

Wat ik ook heb gemerkt is dat VOL-FCR er niks mee kan want de mogelijkheid (knop) in dit programma om de motronic 4.3 uit te lezen, is net als de Fenix geel van kleur, als je daar op klikt krijg je doodleuk een beschrijving over hoe je zelf een kabeltje met een led-je en een knopje kan maken... :eusa_wall: :eusa_wall:

(Brick diag heb ik nog geen demo of volledige versie van gevonden..  >:()

Mag ik hieruit concluderen dat de motronic 4.3 eigenlijk geen OBD2 diagnostische mogelijkheden heeft en heeft men dat gewoon altijd verzuimd om in te bouwen. (het enige dat via de obd2 poort mogelijk was is het service lamje resetten?)

Of moet ik gewoon een andere (oudere) versie downloaden? ik had nu 1.3 nogwat en 1.7 nogwat.

Het stoeien gaat verder, nu Netframework 4 aan het installeren...

classicT5

Voor zover mij bekend is brick diag nooit helemaal afgemaakt en bestaat er geen volledige versie.

Btw heb je al eens bij zeitronix gekeken? Hebben ook voor e85 interessant spul. Geen idee of het goed spul is, misschien heeft iemand hier ervaring of kent het.

Hendrix

Citaat van: classicT5 op 03-11-2015 21:54:02
Voor zover mij bekend is brick diag nooit helemaal afgemaakt en bestaat er geen volledige versie.

Btw heb je al eens bij zeitronix gekeken? Hebben ook voor e85 interessant spul. Geen idee of het goed spul is, misschien heeft iemand hier ervaring of kent het.

Dat verklaart dat er zo weinig over te vinden is.. :(

Update-je over de bin van de superchips chip,

De eerste paar regels zijn gevuld met wat headers en de rest  FF, tot de eerstvolgende header na een regeltje of 20, hierna een heleboel info waar ik niks van snap (hehe) en dan bij regel 0000 0cef start er een partroon dat de rest van de chip vol schrijft die bijna identiek is over 16 bytes (als ik goed heb geteld).
disassembled  CLR C en danbegint het zelfde riedeltje weer in de disassembled lijst ongeveer 8 regels en weer

Ik krijg het vermoeden dat men de lege ruimte maar vol geschreven heeft met een return commando naar een regel aan het einde van het programma.

Tunerpro kan ook niks vinden in de bin, geen maps etc (of ik gebruik het verkeerd).

Ik moet toch echt maar eens in assembler gaan duiken want dit kan ik niet uitstaan.. :eusa_wall: Ik zie dat het onzin is maar waarom is het onzin...of vergis ik mij gruwelijk.. ???   vragen en nog meer vragen..

Ik zal morgen de bin ergens naar uploaden zodat geïnteresseerden er naar kunnen kijken (voor leer doeleinden!!)
Als je interesse hebt, stuur maar een PBtje,stuur ik het linkje wel per pb terug (lijkt mij fair use policy dus ik hoop dat het geen copyright problemen oplevert  :eusa_silenced:  bovendien wie will zijn ECU nou flashen met een bin die MAAR 30pk meer geeft  ;D).

Piet

Een tip van de sluier wat tunerpro betreft.
Tunerpro zelf kan niets vinden in de bin zonder hem eerst de weg te wijzen.
Zonder hem eerst een landkaart van die bin te geven in de vorm van een XDF.
Die lankaart moet dan eerst door iemand gemaakt zijn.

Maarten-t5

Copyright op iets wat welbeschouwd gewoon een hack is van de software van bosch? :P

Het uitlezen met motronic suite is niet heel betrouwbaar.
Af en toe zijn meerdere pogingen nodig, opvallend genoeg  gebeurd dit vaker bij gechipte ecu's.
Hoewel het feit dat ie er lang (40min+) over deed meestal wel aangeeft dat het goed gaat.

0cef is nog heel erg laag in de adressering, dus dit is bij lange na niet de volledige bin. Ik denk dat je opnieuw moet pogen.
Ik heb gemerkt dat soms bij dat soort gechipte ecu's het voltage wat omhoog moet om succesvol te kunnen lezen.

maartendeb

Hoi Hendrix, probeer in plaats van met Motronic Suite je ECU eens uit te lezen met dit tooltje van Volvospeed gebruiker rkam (type ECU + chip type 27C512 kiezen, verder default settings). Hiermee is het mij tot op heden steeds gelukt om M4.3 ECU's uit te lezen, daar waar Motronic Suite lege files opleverde. Voltage hoefde ik hiervoor niet op te krikken, duurt inderdaad ongeveer 45 minuten.

Hendrix

Citaat van: Piet op 03-11-2015 23:48:12
Een tip van de sluier wat tunerpro betreft.
Tunerpro zelf kan niets vinden in de bin zonder hem eerst de weg te wijzen.
Zonder hem eerst een landkaart van die bin te geven in de vorm van een XDF.
Die lankaart moet dan eerst door iemand gemaakt zijn.

Aha... ik vermoedde al zoiets, heb ook nog lang niet alles gelezen (net als de handleiding). het is net als een nieuwe telefoon, je begint gewoon en als je het niet meer kan vinden...dan de handleiding pakken  ;D

Citaat van: Maarten-t5 op 03-11-2015 23:49:37
Copyright op iets wat welbeschouwd gewoon een hack is van de software van bosch? :P

Het uitlezen met motronic suite is niet heel betrouwbaar.
Af en toe zijn meerdere pogingen nodig, opvallend genoeg  gebeurd dit vaker bij gechipte ecu's.
Hoewel het feit dat ie er lang (40min+) over deed meestal wel aangeeft dat het goed gaat.

0cef is nog heel erg laag in de adressering, dus dit is bij lange na niet de volledige bin. Ik denk dat je opnieuw moet pogen.
Ik heb gemerkt dat soms bij dat soort gechipte ecu's het voltage wat omhoog moet om succesvol te kunnen lezen.

Dat dit laag in de adressering was, is mij ook opgevallen, daarom snapte ik al niet zo goed  waarom het allemaal zulke onzin was...zelf voor een leek als mij te zien  :P

Ik ga het inderdaad ook eens proberen met :

Citaat van: maartendeb op 04-11-2015 08:17:49
Hoi Hendrix, probeer in plaats van met Motronic Suite je ECU eens uit te lezen met dit tooltje van Volvospeed gebruiker rkam (type ECU + chip type 27C512 kiezen, verder default settings). Hiermee is het mij tot op heden steeds gelukt om M4.3 ECU's uit te lezen, daar waar Motronic Suite lege files opleverde. Voltage hoefde ik hiervoor niet op te krikken, duurt inderdaad ongeveer 45 minuten.

Voltage is trouwens 14,2V

Ik post het resultaat wel weer hier, ik heb voorlopig toch niks anders te doen dan wachten op de EEPROMS uit CHINA!! :eusa_wall:

Oh ja de ECU nog effe proberen in mijn volvo, kijken of ie start.. ;D...

Enne allemaal weer reuze bedankt voor de info... :eusa_clap:

EDIT: oh en gelukkig is het volvospeed forum weer online....was al even bang dat dit verdampt was in cyberspace  :o