The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Lunadust op 26-08-2016 13:50:43
Je hebt het stuuraandeverkeerdekant.
Dan is rechts natuurlijk logisch. :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Hahaha!

En zal die tip onthouden (en wellicht tegen die tijd nog een vraagje stellen). Voor nu hoop ik dat deze oplossing het ff uithoudt  ;D

PS: Bedoel je met resetten ook het loshalen van de accu? Dat was gisteravond niet nodig. Alex was er ook verbaasd over want bij zijn V40 moet dat wel. Het leek alsof de auto zelf doorhad dat het probleem verholpen was... Heb ik nu een super intelligente auto? 
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 26-08-2016 14:03:35
Citaat van: Lunadust op 26-08-2016 13:50:43
Je hebt het stuuraandeverkeerdekant.
Dan is rechts natuurlijk logisch. :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Hahaha!

En zal die tip onthouden (en wellicht tegen die tijd nog een vraagje stellen). Voor nu hoop ik dat deze oplossing het ff uithoudt  ;D

PS: Bedoel je met resetten ook het loshalen van de accu? Dat was gisteravond niet nodig. Alex was er ook verbaasd over want bij zijn V40 moet dat wel. Het leek alsof de auto zelf doorhad dat het probleem verholpen was... Heb ik nu een super intelligente auto?

Was bij Bas ook zo, ik heb wel gereset gewoon om de codes uit het systeem te halen.

Mijn advies is, spaar voor een DICE, hier krijg je VIDA vaak bij.
Voor 80euro ben je er vaak wel.
Ik heb er ook 1 aangeschaft voor mijn V70N, en ik ben echt blij dat ik hem heb, scheelt erg veel zoekwerk.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: leons850 op 26-08-2016 14:10:03
Was bij Bas ook zo, ik heb wel gereset gewoon om de codes uit het systeem te halen.
Misschien dat doordat wij dat niet gedaan hebben het SRS lampje nu nét wat langer blijft branden dan alle anderen? Op zich geen probleem natuurlijk, zolang ze maar uit gaan, maar altijd interessant om te weten waarom iets gebeurd.
En ja, ik zet de Dice zeker op mijn verlanglijstje  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

SRS hoort iets langer te blijven branden. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: leons850 op 28-08-2016 10:59:12
SRS hoort iets langer te blijven branden. ;)
Kijk! Geeft maar weer aan hoe slecht je eigenlijk kijkt wanneer alles t goed doet....  Weer wat geleerd!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#185
Niet echt een nieuwe klus, maar wat kleine dingetjes gedaan die ik nog wilde doen. Zoals daar zijn: nieuwe kabelgoten; de boordcomputer die af en toe 'diSC' aangaf en de remschijven eens van dichtbij bekijken. Die krijgen namelijk een behoorlijke opstaande rand nu  :eusa_naughty:

Nieuwe kabelgoten

Het is zondag en tussen de buien door schijnt de zon behoorlijk. Dus samen met mijn trouwe viervoeter, die er altijd braaf voor zorgt dat mijn bouten en schroefjes niet wegrollen, aan de slag gegaan.



Zoals ik ook bij anderen op het forum ben tegengekomen, de oude kabelgoten waren helemaal hard geworden en afgebrokkeld. Zo was het dus....



En zo is het nu!


Eigenlijk heb ik nog een dunner buisje nodig voor de twee draadje die naar linksboven gaan want met eenzelfde dikte kabelgoot paste het niet meer. Nu maar even met pvc tape afgeplakt. Afdekking erover en niemand die de draadjes linksboven meer ziet. Ondanks dat ben ik toch best content met hoe dit er nu uitziet. Zou de beschermkap er bijna af laten  ;D


diSC melding


Ook heb ik zowaar een fotootje van de 'diSC' melding op de boordcomputer kunnen maken! Een paar dagen geleden reed ik terug naar huis en kwam de melding misschien wel een minuut lang op mijn scherm. Maar ondanks dat ik de melding nog nooit zo lang op het scherm had zien staan, was ik tóch nog te laat met een foto maken (wilde ook niet in de vangrails belanden, vandaar). En omdat ik niet wist wat het betekende heb ik er toen maar een digitale impressie van gemaakt en die op het forum gezet. Eerst nog met de verkeerde tekst omdat ik het niet goed had onthouden, maar ja... (voor de geïnteresseerden, het staat allemaal hier te lezen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81900.0.html ;D) Maar zo ziet de melding er dus in het echt uit. Met het info schakelaartje losgekoppeld bleef ie lekker lang op het scherm staat zodat ik alle tijd had om een fotootje te maken (niet dat dat nu nog echt nodig was, maar goed, hebben is hebben).

g

Ik heb het schakelaartje losgehaald en ingespoten met contactreiniger. En nu maar kijken of ik de melding niet meer terugkrijg. Snel draaien aan de knop bracht hem niet meer terug op het scherm. Dus dat is al goed.




Minimum dikte remschijf


Toen even een van de wielen er afgehaald om de dikte van de remschijf op te meten. Bij de voorste twee remschijven voelde ik een redelijke rand en nu was ik dus benieuwd hoe dun de schijven zijn en wat nog acceptabel is. Door twee muntjes aan weerszijden van de schijf te houden paste mijn schuifmaat er netjes op. Dikte van de twee munten afgetrokken van de totale dikte en ik kom uit op een dikte van 24.5mm. Nu weet ik alleen niet wat er origineel op zit (zag geen merknaam oid) en dus ook niet wat de minimumdikte van deze schijven is. Op autopartsonline.nl worden de Fremax schijven als de origineel weergegeven. De minimale dikte van deze schijven is 23mm, dus dan heb ik nog anderhalve mm te gaan. Ik ga nog even doorzoeken naar schijven en minimale diktes, maar denk dat ik binnenkort de schijven maar eens ga vervangen. Neem ik de remblokken meteen mee, die worden namelijk ook wat dunnetjes...




En dan nog wat andere zaken die ik tegenkwam terwijl ik zo bezig was...


Olie op de plaat

Er lag weer wat olie op de bobineplaat. Twee maanden geleden heb ik het nog goed schoongemaakt dus dit is vers. De oliedopring is toen ook vervangen, dus lijkt me sterk dat die nog lekt. Ook viel me nu op dat het slangetje van de carterventilatie dat je op deze foto kunt zien kei maar dan ook keihard is. Lijkt me niet helemaal te kloppen of wel? Is dit het teken voor een complete carterventilatie vernieuwing of rij je hier gewoon nog lekker een paar jaar mee door?




Gescheurd rubber motorsteun?

Gister toen ik de auto startte had ik het gevoel dat hij iets meer trilde dan voorheen. Nu ben ik me er ook van bewust dat ik hyperbewust met de auto bezig ben en overal wat achter zoek... maar ik kon het gevoel dat het sterker trilde toch niet helemaal van me afzetten. Dus vandaag eerst even gechecked of ie wel op 5 cilinders reed. Met de motor aan stuk voor stuk de stekkertjes uit de bobine getrokken om te kijken of ie erger gaat trillen of gelijk blijft.... Gelukkig ging ie bij elk stekkertje dat ik lostrok steviger schudden :eusa_clap: Tijdens dat stevige schudden zag ik wel dat de ophanging wat raar zat. Het lijkt wel of de rubber binnenring gescheurd is...



In het APK rapport dat ik ik had opgevraagd voordat ik deze auto kocht stond dat in 2015 de motorsteun 'ondeugdelijk bevestigd/ernstig beschadigd' was met als status 'gerepareerd'. Als dat zo is dan heeft hij het niet echt lang uitgehouden... Iemand ervaring mee?


Gasklep

En als laatste nog even de gasklep bekeken. Ben benieuwd wat jullie denken over de goudgele aanslag. Schoonmaken of heel mooi en lekker laten zitten?

http://sadvk.jalbum.net/Stuuraandeverkeerdekant/slides/blog_69.jpg


En dat was zondag alweer.

Tot maandag!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

freefall

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: freefall op 28-08-2016 23:11:36
Motorsteun cheapass immi  ;D
Kun je dat zien aan de foto of denk je dat omdat ie t zo kort uitgehouden heeft? Zou natuurlijk best kunnen dat er een cheap ass onderdeel inzit  :eusa_boohoo: Ik zat eraan te denken om alleen het rubbertje te vervangen, maar als t echt slechte kwaliteit is dan is een hele steun misschien beter....
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

elianmars

#188
Dat rubber hoeft aan de zijkant niet heel te zijn, maar wel aan onder- en bovenkant, t.p.v. het dikkere gedeelte.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: elianmars op 28-08-2016 23:23:03
Dat rubber hoeft aan de zijkant niet heel te zijn, maar wel aan onder- en bovenkant, t.p.v. het dikkere gedeelte.
Ah, ok. Bovenkant is ie zeker nog goed. Onderkant moet ik morgen even bekijken. Kan ik nu niet goed zien op mijn foto's.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Is de carterventilatie al eens vervangen?

Gevolgen van een verstopte CV kunnen behoorlijk zijn. Krukaskeerringen die eruit blazen of nokkenaskeerringen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

freefall

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 28-08-2016 23:14:27
Citaat van: freefall op 28-08-2016 23:11:36
Motorsteun cheapass immi  ;D
Kun je dat zien aan de foto of denk je dat omdat ie t zo kort uitgehouden heeft? Zou natuurlijk best kunnen dat er een cheap ass onderdeel inzit  :eusa_boohoo: Ik zat eraan te denken om alleen het rubbertje te vervangen, maar als t echt slechte kwaliteit is dan is een hele steun misschien beter....
Door de levensduur ja, of het is een goed rubber slecht gemonteerd. Maar wat elianmars al zegt, kijk m eens goed aan.  De zijkanten zijn dunne velletjes rubber die niks doen. Gaat om boven en onderkant
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: RoelNL op 29-08-2016 07:45:11
Is de carterventilatie al eens vervangen?

Gevolgen van een verstopte CV kunnen behoorlijk zijn. Krukaskeerringen die eruit blazen of nokkenaskeerringen.

Voor zover ik weet niet nee. Ik ben een beetje op zoek naar het ultieme signaal om aan de slag te gaan. Want van wat ik online zie is het zeker geen peuleschil zo'n CV vervangen. De symptonen die ie vertoont zijn voor mijn gevoel nog niet heel erg overtuigend. Handschoentest lijkt ok. Andere slangen lijken niet zo hard als deze... Maar misschien is er ook helemaal niet zo'n glashelder signaal dat je krijgt en is het gewoon een kwestie van vervangen voordat het erger wordt....

Had al zitten kijke op IPD https://www.ipdusa.com/products/4995/115026-pcv-breather-system-kit-2000-s70-v70-non-turbo Zal eens even gaan kijken bij Estate Services of ze daar ook zo'n mooie set hebben...

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Ik heb bij een 10V klepper van mijn buurman ook de CV vervangen, was de motor met 5 bobines en nog wel een mechanisch gaspedaal. Bij deze werkte de CV ook nog goed maar toen we de slang open knipte die langs het blok liep richting de inlaat, schrok ik toch behoorlijk want die was bijna dichtgeslipt.

Als ik zie wat je al allemaal aan de auto gedaan hebt is de CV ook goed te doen. Met wat knietjes kom je een heel eind. Als je weet wat je allemaal los moet halen voor de CV is het denk ik zo gebeurt. Ik gebruikte te 1/8 ratel met opzet stukjes en toen vond ik het eigenlijk goed te doen.

Even snel uit mijn hoofd:

brandstofleidingen
inlaat traject (krijg je meer ruimte en werkt makkelijker, vind ik)
inlaatspruitstuk
elec stekker/draden loskoppelen van je gasklep (mechanische / ETM)
Injector stekkers 5X loskoppelen

Misschien moet er nog iets bij, maar dat weten andere weer beter.

Word eigenlijk ook vanzelf duidelijk als je ermee bezig bent, het is geen rocket science ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Miyel

Carterontluchting vervangen is niet heel moeilijk.. Je moet alleen veel (o.a. het inlaatspruitstuk) loshalen om er bij te kunnen. Dit maakt het arbeidsintensief, maar je hebt hier niet echt een opleiding voor nodig..

Wat ik aan mijn revisieblok gezien heb en veel mensen naar mijn mening onderschatten; Het olieretour kanaal (onderste aansluiting van het potje) slibt dicht. Velen zien de aansluiting op het blok verstopt zitten en peuteren het los met een schroevendraaier. Dit kanaal gaat echter haaks naar beneden en loopt tot onderin het carter. Hier is het kanaal op zijn dunst en zat bij mijn blok bijna helemaal dicht. Lospeuteren zonder carterpan te verwijderen zou misschien kunnen met een flexibel borsteltje of veer (trekveer?). Ik zou hierna wel meteen de olie aflaten en vervangen, je wil die zooi niet in je aanzuigfilter/kanalen hebben.

Als je er mee aan de gang gaat; je kunt ook de losse delen bij de dealer bestellen (de slangen, paar slangklemmen, potje en inlaatspruitstukpakking). Voor jou ME7 zou ik de buis welke om het blok loopt niet vervangen; Veel duur en alleen schoonmaken zal volstaan. Misschien heb je hier iets aan; http://forums.t5d5.org/topic/3368-pcv-kits-for-your-volvo/

Motorrubber lijkt goed te zijn, aan de zijkant is hij juist open. Dat velletje blijft vaak zitten bij het vulkaniseren maar heeft geen functie. Bekijk die aan de anderen kant van de arm ook eens, die aan het schutbord zit. Die van mij bleek volledig kapot te zijn, alleen nooit gezien.

De gasklep is van messing en die van jou is opvallend schoon! De zwarte aanslag is hetgeen je niet teveel van moet hebben.

edit; RoelNL was me voor, dus dit is aanvullende info  ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)