Sludge (smurrie) aan peilstok

Gestart door Paul Arnold 0101009, 24-12-2002 05:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

henry classic v70

Rijd je veel korte stukjes?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

glenfiddich1983

Citaat van: Huub850 op 20-06-2015 09:57:36
Oke dankje ben die witte smurrie helemaal zat.

Wat voor olie gebruik je?

Ik had sludge met kroon olie, ook met lange stukken rijden, maar met castrol en valvoline olie nooit meer sludge gezien.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Vulk

Citaat van: glenfiddich1983 op 21-06-2015 10:06:52
Citaat van: Huub850 op 20-06-2015 09:57:36
Oke dankje ben die witte smurrie helemaal zat.

Wat voor olie gebruik je?

Ik had sludge met kroon olie, ook met lange stukken rijden, maar met castrol en valvoline olie nooit meer sludge gezien.


Dat had ik met mijn eerste T-5 ook. Op total Olie had ik sludge aan de peilstok, met Castrol niet meer. Beide toen nog 10W40.

cornelis-b

Ik snap echt niet dat je met het ene merk olie wel sludge hebt en met een ander merk niet, het lijkt me sterk dt de ene olie hygroscopisch is en de andere niet. Sludge is een vermenging van waterdamp en olie en zoals al zo vaak gezegd ontstaat waterdamp door het niet goed warm rijden van de motor en olie. De waterdamp zet zich af op de nog koude delen van de motor en vermengt zich met de olie wat sludge tot gevolg heeft. Door olie A of B te gebruiken zal de waterdamp afzetting in het blok naar mijn idee niet anders zijn bij het zelfde rij gedrag.

We kunnen er van uit gaan dat de waterdamp blijft maar dat deze wel mengt met olie A en niet met olie B waar zit het verschil en waar blijft de waterdamp?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

KIM

Ik ben gewisseld van Kroon naar Shell zonder resultaat.
Een nieuwe peilstok met dubbele afdichting had dat wel.

glenfiddich1983

Citaat van: cornelis-b op 21-06-2015 10:23:11
Ik snap echt niet dat je met het ene merk olie wel sludge hebt en met een ander merk niet, het lijkt me sterk dt de ene olie hygroscopisch is en de andere niet. Sludge is een vermenging van waterdamp en olie en zoals al zo vaak gezegd ontstaat waterdamp door het niet goed warm rijden van de motor en olie. De waterdamp zet zich af op de nog koude delen van de motor en vermengt zich met de olie wat sludge tot gevolg heeft. Door olie A of B te gebruiken zal de waterdamp afzetting in het blok naar mijn idee niet anders zijn bij het zelfde rij gedrag.

We kunnen er van uit gaan dat de waterdamp blijft maar dat deze wel mengt met olie A en niet met olie B waar zit het verschil en waar blijft de waterdamp?

Ik heb er ook geen echte verklaring voor, maar het feit blijft dat ik met Kroon sludge had en nadat ik geswitcht was naar Castrol nooit meer, en nu met Valvoline ook niet.

De Kroon zat er destijds van de vorige eigenaar nog in, die had het een paar duizend km daarvóór ververst. Ik ben toen eerst nog met die olie er in op vakantie geweest naar Duitsland, waarbij ik toch aanzienlijke afstanden achter elkaar heb afgelegd op hogere snelheid en sowieso rij ik nooit korte stukjes met de S70. Toch had ik toen sludge die ook na die vakantie niet verdwenen was. Het was zo erg dat olie peilen een crime was, moest die stok wel twintig keer er uit en er in steken en schoonmaken voordat ik echt wat kon zien. Na nog een maand of twee was ik het zat en heb ik de olie vervangen, en zoals gezegd dus nooit meer sludge gezien.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Huub850

Ik rij niet zon lange stukken, maar ik heb toch echt het vermoeden dat het de peilstokbuis is.
Fem Cylindrar

KIM

Ik had het alleen in de winter.
Lange ritten waren dan ook niet genoeg om m schoon te krijgen.

volvobug

Citaat van: KIM op 22-06-2015 22:04:53
Ik had het alleen in de winter.
Lange ritten waren dan ook niet genoeg om m schoon te krijgen.

Me too, alleen in de winter, en dan niet eens elke winter. Kon er geen peil(-stok) op trekken  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

cornelis-b

#144
Als het condens zou ontstaan in de pijlbuis dan zou ik verwachten dat pijp isolatie een groot deel van het probleem kan oplossen.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Demon

Dat is de simpelste maar wel doeltreffendste oplossing.
De peilstok zit nu eenmaal op een rot plek en zeker is de winter krijg je daar condensvorming.

)()()sT

Zelfs met winterjas had ik het. Net als bij Kornelis was bij mij een nieuwe peilstok met buis de enige goede oplossing.

cornelis-b

Citaat van: )()()sT op 22-06-2015 22:43:58
Zelfs met winterjas had ik het. Net als bij Kornelis was bij mij een nieuwe peilstok met buis de enige goede oplossing.

Maar wat is het verschil met de nieuwe buis J()()sT, OK de peilstok heeft 2 O ringen ipv één maar is de buis dan zoveel anders?
Ik zou dan bijna gaan zeggen tegen de personen die sludge hebben doe even een "beun test" en draai een stukje ducttape om het punt waar de peilstok in de buis zit dan kan daar geen vocht meer in en kijk of de sludge dan verdwijnt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

KIM

#148
Citaat van: cornelis-b op 22-06-2015 22:33:15
Als het condens zou ontstaan in de pijlbuis dan zou ik verwachten dat pijp isolatie een groot deel van het probleem kan oplossen.

https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8883261341726_8712621101159_1_25284_tif_picture_355Wx355H.jpg?3

Got the t-shirt..

Buitenlucht komt binnen via de slecht afdichtende O-ring en condenseert daar dan. Het vervangen van de O-ring loste het ook op...




.... Voor een maandje.

Jurijn R

Als de pijlstokbuis aan de buitenkant vochtig komt (condenseert), dan zul je dit sowieso ook aan de binnenkant van de pijlstokbuis tegen komen.
Is al veel over geschreven denk ik. Beste dat ik tegen kwam als tip is: De pijlstokbuis afnemen, en gewoon isoleren aan de buitenkant.