Sludge (smurrie) aan peilstok

Gestart door Paul Arnold 0101009, 24-12-2002 05:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

tackle

volgens mij is het wel degelijk normaal. Is gewoon condens. Zet zich af bij je peilstok. Beetje flink eind rijden en tis weer weg. Demon heeft wel gelijk/

tackle

Controle van de vuldop

In de olievuldop kan vervuiling zichtbaar zijn in de vorm van zwarte drab (black sludge) of een witte emulsie van water en olie, ook wel mayonaise (white sludge) genoemd. De oorzaak hiervan is meestal een minder goed functionerende carterventilatie in combinatie met het veel rijden van korte ritten. XXX adviseert om in deze gevallen de motor inwendig te laten reinigen. Het voertuig kan pas optimaal presteren wanneer de motor van binnen schoon is.


tedaaaa

)()()sT

Het is niet normaal.... ;D

Want ook een hoop roffels hebben het niet.
Begin dit jaar de peilstokbuis met nieuw type peilstok gemonteerd en weg was de troep.

Marc O.

Citaat van: )()()sT op 14-06-2014 22:44:30
Begin dit jaar de peilstokbuis met nieuw type peilstok gemonteerd en weg was de troep.

+ 1 (maar vorig jaar ;D)
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM


razorx

#125
Bij een tienklepper zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.
Die blokken hebben aanleg voor sludge aan de peilstok.

De peilstok zit op een ongelukkige plek. In de wind dus de kans op condens is maximaal.
Isololatie om de buis zou kunnen helpen. Waarom een 10V meer aanleg voor die sludge heeft weet ik niet. Maar die blokken gelden als ultiem betrouwbaar.

Aan de andere kant: We hebben een 10V en een 70R. Een overstap naar Kroon emperol 10W40 heeft het "probleem" voor de 10V definitief verholpen. De R en onze voormalige 20V hebben/hadden dit "probleem" überhaupt niet.

Marc O.

Citaat van: razorx op 15-06-2014 00:33:33
Een overstap naar Kroon emperol 10W40 heeft het "probleem" voor de 10V definitief verholpen. De R en onze voormalige 20V hebben/hadden dit "probleem" überhaupt niet.

Zo zie je hoe dit van auto tot auto kan verschillen. :D Mijn R heeft hier óók met Emperol erg veel last van. Heb tijdelijk een keer andere olie geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Een nieuwe peilstok/buis loste het definitief op. De T-5 heeft (ook met Emperol) eveneens veel last van sludge, dus daar ga ik binnenkort ook de peilstok- en buis van vervangen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

glenfiddich1983

Citaat van: razorx op 15-06-2014 00:33:33
Bij een tienklepper zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.
Die blokken hebben aanleg voor sludge aan de peilstok.

De peilstok zit op een ongelukkige plek. In de wind dus de kans op condens is maximaal.
Isololatie om de buis zou kunnen helpen. Waarom een 10V meer aanleg voor die sludge heeft weet ik niet. Maar die blokken gelden als ultiem betrouwbaar.

Aan de andere kant: We hebben een 10V en een 70R. Een overstap naar Kroon emperol 10W40 heeft het "probleem" voor de 10V definitief verholpen. De R en onze voormalige 20V hebben/hadden dit "probleem" überhaupt niet.

Bij mij loste juist de overstap van kroon emperol naar castrol magnatec de sludge aan de peilstok op.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

rogerV701998

Mijn 10V heeft met zowel de oude peilstok als de nieuwe peilstok geen last van sludge. Er gaat al enige tijd Kroon 10W40 olie in.

Blijkbaar is er dus geen peil(stok) op te trekken. ;D

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

Citaat van: Marc O. op 15-06-2014 10:17:13
Citaat van: razorx op 15-06-2014 00:33:33
Een overstap naar Kroon emperol 10W40 heeft het "probleem" voor de 10V definitief verholpen. De R en onze voormalige 20V hebben/hadden dit "probleem" überhaupt niet.

Zo zie je hoe dit van auto tot auto kan verschillen. :D Mijn R heeft hier óók met Emperol erg veel last van. Heb tijdelijk een keer andere olie geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Een nieuwe peilstok/buis loste het definitief op. De T-5 heeft (ook met Emperol) eveneens veel last van sludge, dus daar ga ik binnenkort ook de peilstok- en buis van vervangen.

Niet meer nodig dus   :-\
...The Nile isn't just a river in Africa...

markhermkens

#131
Ik weet niet of het al geopperd is. Maar bij sommigen kan het ook zo zijn dat de thermostaat niet meer goed functioneert.

Het probleem is dat deze open kan blijven staan en dat er een constante koelwaterstroom door de radiator blijft gaan (en dit is een behoorlijk groot koeloppervlak). Normaal gezien blijft deze dicht en gaat open als het circulerende koelwater wat door de motor gaat zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Als het koelwater te koud blijft heeft dit ook gevolgen voor de olietemperatuur en kunnen dus die water/olie emulsies makkelijker ontstaan.

Overigens moet je niet uitgaan van de temperatuurindicator omdat die door de fabrikanten bewust door een elektrisch filter heel ongevoelig is gemaakt voor wisselingen in temperatuur. Als je accuraat de motorkoelwatertemperatuur wil weten kun je het best de OBDII watertemp uitlezen (dealextreme ELM 327 module icm laptop/smartphone en torque app). Dit geldt helaas alleen voor de modellen met een motronic 4.3/4.4 ecu en OBDII stekker. Bezitters van een 10 klepper (Fenix ecu) kunnen dit (geloof ik) helaas niet.

Ik heb dit vlak na aanschaf van mijn Vjolvo ook gezien (mayonaise zichtbaar na een tijdje gebruiken) en dit heeft het uiteindelijk opgelost, zelfs op de snelweg liep de temperatuur terug naar 65/70 graden en dit was nagenoeg niet te zien aan de naald van de indicator op het dash! Hierna gelijk nieuwe olie en filter, en heb de troep nooit meer terug gezien.

Misschien dat mensen er wat mee kunnen, een thermostaat kost geen drol en is makkelijk te vervangen.

Huub850

Ik heb gelezen wat de ervaringen met sludge zijn bij de rest, ik heb een 10 klepper en die hebben hier blijkbaar meer last van. Heb de olie ververst en deze was zo schoon als maar zijn kan nergens smurrie te bekennen. Een paar dagen erna weer de olie gepeild en daar zit de zooi weer. Nu is mijn vraag aan jullie kan ik die peilstokbuis zo los krijgen op de oprit of kan ik hem beter op een brug zetten? uiteraard vervang ik dan ook meteen de O ring.
Fem Cylindrar

KIM

Geen probleem hoor. Er zal geen olie uitkomen.
Het lastigste van het klusje is het boutje waarmee de peilstokbuis aan het spruitstuk zit. Mocht het echt niet lukken, kun je altijd nog de ventilator uitbouwen.

Huub850

Oke dankje ben die witte smurrie helemaal zat.
Fem Cylindrar