Sludge (smurrie) aan peilstok

Gestart door Paul Arnold 0101009, 24-12-2002 05:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blok70

Citaat van: jan2016 op 21-02-2016 11:22:04
Ik heb gisteren een olie pompje bij de Aldi(of was het Lidl?) gekocht.
Handig voor olieverversen staat erop.
Zijn er oon nadelen aan deze manier van olie uitzuigen ipv aftappen?
JAn

Waarschijnlijk dat je de zuigbuis niet tot de bodem krijgt..

Mijn sludge is weer terug! Heb het inmiddels óók aan mijn (nieuwe) peilstok ook hangen. Het is een peilstok met enkele o-ring.
Ben er niet heel rouwig om maar het irriteert. KV verlies heb ik niet. Olie verbruik is 1 op 3000km. Brandstof verbruik van de 10V(aut) is 1 op 8.5 benzine....is me ook te gek.

razorx

Sludge aan de peilstok is vrij gewoon bij een 10V. ;)

glenfiddich1983

Op onze 10V peilstok geen sludge te zien hoor  ::)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Huub850

Ik had gister toch wat geks. Normaal heeft de 850 (10v) altijd sludge aan de peilstok en in de leidingen richting de gasklep , maar nu helemaal niks meer alles is weg  ??? blijf het vreemd vinden die sludge hahah
Fem Cylindrar

portlock

Komt over het algemeen door korte stukjes rijden dat de motor en dus olie niet goed op temperatuur komt.
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

hilko73

Had het van de week ook, bij de sedan. Voor het eerst. Zal wel door de soort olie komen  :eusa_shifty:
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

okapi

HEEEEL lang geleden had ik hetzelfde probleem met een......... DAF 33.
Toen was de oplossing: overgaan op Castrol GTX.

Met de peilbuis los van de motor, het kan helpen om deze te thermisch te isoleren.
Met sludge aan de peilbuis, verdenk ik altijd eerst de motorthermostaat !!

Succes.

Blok70

Citaat van: Blok70 op 05-04-2016 15:10:16

Mijn sludge is weer terug! Heb het inmiddels óók aan mijn (nieuwe) peilstok ook hangen. Het is een peilstok met enkele o-ring.
Ben er niet heel rouwig om maar het irriteert. KV verlies heb ik niet. Olie verbruik is 1 op 3000km. Brandstof verbruik van de 10V(aut) is 1 op 8.5 benzine....is me ook te gek.


...en twee jaar verder. Weer sludge aan (enkel) de peilstok. Flink koude periode achter de rug. Dus ik hou het op gecondenseerde waterdamp uit de motorolie.
Ook dat ik nog steeds veel kleine stukjes rij (2x 17km per dag), helpt niet mee.
Onder de vuldop is alles nog netjes schoon. Wordt weer tijd eens de vacuumtest op die vulopening te doen. Wie weet.

Benny850

Heb t hier ook gezien. Bij mijn T5 haast geen sludge. Bij de 10v duidelijk zichtbaar.

razorx

En waarom 10V's dat wel doen en de 20V's niet is me nog steeds een raadsel.

yannickdv

Omdat een 10v geen oliestokende fohn achterop heeft denk ik ;D
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

razorx

Ik heb het over alle soorten 20V. Ook de NA 20V's hebben niet de sludgevorming aan de peilstok zoals de 10V heeft. ;)

Wouter1973

Citaat van: razorx op 07-03-2018 19:42:32
Ik heb het over alle soorten 20V. Ook de NA 20V's hebben niet de sludgevorming aan de peilstok zoals de 10V heeft. ;)
Nou, ik had het wel degelijk hoor. Aan de peilstok wel te verstaan. Heb toen O-ring van peilstok vervangen, met behulp van de peilstok de meeste sludge uit de peilbuis verwijderd, en na enkele lange ritten heb ik er nu geen last meer van.

Blok70

Citaat van: Wouter1973 op 07-03-2018 19:44:48
Citaat van: razorx op 07-03-2018 19:42:32
Ik heb het over alle soorten 20V. Ook de NA 20V's hebben niet de sludgevorming aan de peilstok zoals de 10V heeft. ;)
Nou, ik had het wel degelijk hoor. Aan de peilstok wel te verstaan. Heb toen O-ring van peilstok vervangen, met behulp van de peilstok de meeste sludge uit de peilbuis verwijderd, en na enkele lange ritten heb ik er nu geen last meer van.

@Wouter, ga ik ook eens toepassen, thx voor de tip.

berkel

ik had met mijn 20v na ook enorme sludge, ik heb een nieuwe carter ontluchtings set geplaatst zonder vlamdover, en een nieuwe o-ring aan de peilstok. Nu heb ik er vrijwel geen last meer van.