MOV'IT Remmen

Gestart door 850Joris, 03-07-2003 21:40:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rudi

Niet nodig,heb AP,s 8) ;)
Dr.Go-Fast...

850Joris

Rustig nou maar ik moet die remmen eerst fatsoenlijk inremmen.  Ik vind het ook heel belangrijk dat ze het goed blijven doen ook na het misbruik van een normale noodstop.  Dat is bij de standaard remmen in ieder geval niet zo.  Die kun je weg gooien na een noodstop van hogere snelheid.  Ik heb geen ervaring met aangepaste blokken en schijven zoals jij op je roffel hebt.  Dat kan natuurlijk ook goed werken.  Ik ben er overigens wel van overtuigd dat de remweg meters korter wordt met mijn nieuwe set.  Vooral op hogere snelheid.  Tests bevestigen dit ook.  Is ook logisch want de remmen worden lang niet zo heet en blijven dus langer goed remmen.  Een andere belangrijke factor zijn uiteraard de banden.  Ook hier zijn test gegevens van bekend.  Na mijn vakantie ga ik proberen wat metingen te doen.

Robinson

#77

Marc 0101.001

Citaat van: Ludo op 19-07-2003 16:26:02
welliswaar geen volvo 850, S/V/C 70 test maar goed.
bij die nissan Z350 levert de big brake kit van 332mm een vermindering van 1.1 meter op in remafstand
van 100->0.
dat is echt niet om over naar huis te schrijven. !

wat betreft de temperatuur is het idd wel een verbetering, maar daar heb je niet per sé een big brake kit voor nodig.

correct?.

Eigenlijk moeten ze dit vanaf 200 km/uur doen en dan 5x achter elkaar. Dan heb je pas een goed verschil denk ik.

Rudi

@Ludo,zoals ik al zei,bij een AP set of vergelijkbaar hoef je haast nooit voluit te remmen,maar als je regelmatig boven de 200 zit is het gewoon veiliger,helemaal als je meerdere personen er in hebt.Als je af en toe de 220 aantikt kun je volstaan met de volvo remmen[en ver vooruit kijken ivm uitrollen]maar anders is het gewoon onverantwoord :) ;)
Dr.Go-Fast...

Entuscan

Citaat van: Ludo op 19-07-2003 16:26:02
welliswaar geen volvo 850, S/V/C 70 test maar goed.
bij die nissan Z350 levert de big brake kit van 332mm een vermindering van 1.1 meter op in remafstand
van 100->0.
dat is echt niet om over naar huis te schrijven. !

wat betreft de temperatuur is het idd wel een verbetering, maar daar heb je niet per sé een big brake kit voor nodig.

correct?.

Ludo IEDERE CM kan het verschil maken tussen tegen iets of iemand aanrijden of niet. Zo simpel is het nu eenmaal.

Ik heb tot nu toe nog maar 1 echte zware noodstop moeten maken en ik kwam in totaal < 20cm remweg te kort. Via snel reageren heb ik het stuur nog net omgegzwiert en erger kunnen voorkomen.

Gewoon de resterende snelheid/krachten op de wagen etc als ge bv achter op iemand inknalt met de 1.1m te kort zullen toch SERIEUS stukken aan uw wagen en de tegenpartij opleveren.
Zolang het dan nog bij blikschade blijft.
Die 1.1m is dan nog bij 100kmh bij hoge snelheden 200+ zal het wel veeel groter zijn.


Die ene zware noodstop (zal ook zo rond de 100kmh geweest zijn) en dan gvd 20cm te kort komen ... daarom heb ik ook die grote volvo remmen gekocht.
Remoppervlak van blokjes op de schijven is nu toch ongeveer 2x zo groot !!
Ze zitten er nog maar 50km onder dus kan nog niet veel zeggen ;) maar de afremming nu is "gevoelsmatig" dus in het rijden ongeveer hetzelfde als met de originele remmen ... eens de schijf ingereden zal dat nog wel beteren.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

Citaat van: scub@ op 19-07-2003 00:05:09
ik heb ook een taxibedrijf... en een koeriersdienst...

korting? ik denk als ik op het forum met de pet rond ga dat we de brandstof voor de grote zwarte auto er al uit hebben...  ;D

Dus in het weekend klus je zwart bij,graaf je zelf ook? ;D ;D ;D  
Dr.Go-Fast...

Entuscan

Ludo
Een paar cm kan indd het verschil maken ... onverwacht opstakel wat de baan op komt of whatever. Als je dan een meter te kort komt tja.
Het kind wat plots achter de wagen uit tevoorschijn komt is hier toch het meest bekende voorbeeld hiervan.
er net wel tegenrijden of er net niet tegenrijden ... maakt toch een wereld van verschil.

ALLES kan nu eenmaal op de weg, je bent zoals je zegt nooit alleen op de weg.

Het punt is gewoon dat in de fysiek zware wagens (zoals die van mij) de remmen tekort komen. Het feit dat volvo zelf zo'n bigbrake kit maakt ... geeft het eigenlijk toch toe.

Rijvaardigheid etc maken zeer veel uit ... ik kwam remweg te kort dus ik wijkte uit. Veel mensen blijven gewoon rechtdoorgaan in zo'n situaties.
Het is een combinatie van factoren, mens als materiaal. Het gaat er mij (en ik veronderstel velen) om de materiaal factor zo klein mogelijk te maken.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

s©ub@

Citaat van: Diablo op 19-07-2003 18:40:21
Dus in het weekend klus je zwart bij,graaf je zelf ook? ;D ;D ;D  

Normaal gesproken niet Diablo; maar speciaal voor jou wil ik deze keer zeker wel een uitzondering maken... ik denk dat ik wel wat vrijwilligers kan vinden die ff mee willen scheppen  ;)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

850Joris

Citaat van: Ludo op 19-07-2003 16:26:02
welliswaar geen volvo 850, S/V/C 70 test maar goed.
bij die nissan Z350 levert de big brake kit van 332mm een vermindering van 1.1 meter op in remafstand
van 100->0.
dat is echt niet om over naar huis te schrijven. !

wat betreft de temperatuur is het idd wel een verbetering, maar daar heb je niet per sé een big brake kit voor nodig.

correct?.

Die Nissan heeft standaard al behoorlijk goede remmen.  Vergelijkbaar met de set die ze erop gezet hebben nogal wiedes dat de verschillen zeer marginaal zijn.  Zie hier http://www.movit.de/htm/sprtaub.htm voor een test met een TT die ook standaard al aardige remmen (meer reserve dan op een 850).  Hier zie je toch leuke verschillen...  Het feit dat volvo een big brake set in het assortiment heeft en dat ze in D goedkoper is zegt voor mij al genoeg.  Ook het feit dat de nwe R's met behoorlijke Brembo's rondom zijn uitgerust spreekt boekdelen.

Entuscan

#85
Dat de MEESTE onderdelen in D goedkoper zijn, komt dus door het feit dat meeste vervangonderdelen gewoon in D gemaakt worden !
Vandaag nog met iemand over gesproken (prijsverschillen) daarna thuis eens gekeken naar de dozen etc vd volvo bigbrake kit ... en indd van het eerste boutje tot het remblokje ... MADE IN GERMANY.

BTW zeker NIET in duitsland laten monteren ... 71 euro per uur  :o voor de werkplaats

En indd zoals ik hierboven al zij, het feit dat volvo zelf zo'n set maakt is imho toegeven dat de standaard remmen niet voldoen.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

LekkeRRRR

Citaat van: Entuscan op 19-07-2003 19:14:06Rijvaardigheid etc maken zeer veel uit ... ik kwam remweg te kort dus ik wijkte uit. Veel mensen blijven gewoon rechtdoorgaan in zo'n situaties.
Het is een combinatie van factoren, mens als materiaal. Het gaat er mij (en ik veronderstel velen) om de materiaal factor zo klein mogelijk te maken.


Ik heb normaliter twee kinderen op de achterbank en moet er niet aan denken dat je die 20cm bij mij tekort zou komen....

Lees nog eens wat Ludo je probeerde te vertellen; 'k heb niet de indruk dat het aangekomen is...

Jan

Entuscan

Ik denk het wel ... maar kan natuurlijk altijd van niet ;)
Ik bedoel maar dat met bakken rijvaardigheid/verkeer inschatten enz enz ... er altijd wel situaties zullen zijn waar "het materiaal" het verschil zal maken.
Net zoals bij mij toen, er is gelukkig allemaal niks gebeurt omdat in een reflex of snel nadenken whatever ik het op voorhand zag en zo kon uitwijken.

Maar er kan altijd een situatie komen waarin uitwijken niet tot de mogelijkheid behoort of zo ... dan kunnen die bigbrake remmen misschien het verschil maken.

Ludo vond 1.1m remweg niet echt de moeite, vandaar mijn voorbeeld ... die 1.1m kan maken dat iemand met ze'n neus vd wagen achter in op je achterbank bij je 2 kinderen beland.
Als zo'n situaties vermeden kunnen worden door beter remmen ... dan is dat mij de euro's waard.
Het is veiliger voor mezelf en voor anderen.

Het gaat er mij om dat alle beetjes helpen om het verkeer veiliger te maken.
Als we 1.1m kortere remweg al niet meer goed vinden ... tja. Ik wilde maar aantonen dat het zelfs minder is wat het verschil KAN maken.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

LekkeRRRR

Beste Entuscan,

Het materiaal maakt nooit het verschil !
Jij maakt het verschil....
Als je bij mij de achterbak komt binnenzeilen dan ga ik geen discussie met je aan over de kwaliteit van de Volvo-remmen.....
Als ik heelhuids ben uitgestapt (en daar ga ik maar even vanuit; daar hebben we een Volvo voor) en ik kom naast je raampje staan, dan wil ik horen: 'sorry meneer ik zat even niet op te letten' of 'sorry meneer ik zat er veel te dicht op'.  Elke andere respons zal worden afgekeurd....

Jan

Reitse

@ludo: als je 200 rijdt en er steekt een kind over zijn er twee mogelijkheden.
1. je jaagt veel te hard door de bebouwde kom/over provinciale wegen
2. het kind heeft het buitengewoon briljante idee opgevat een wandeling over de snelweg te maken.

In het eerste geval kun je de remmen van een F1-auto monteren, je haalt het gewoon niet. In het tweede geval heeft alleen uitwijken nog zin...

Ik denk dat als je anticiperend rijdt, ver vooruit kijkt en rekening houdt met de omgeving je best toe kan met standaard remmen. Als ik door een woonwijk ga en er staan wat kinderfietsjes op de stoep dan is het gewoon heel kalm rijden. Op de snelweg als het even kan afstand houden en vooruit kijken. Het gaat eigenlijk alleen maar mis als de bestuurder, nog steeds en de "key-factor" niet op zit te letten of gewoon moe is.
Ik maak zelf ook regelmatig fouten met inschatten als ik terugkom van een zware training. En dan kan je nog zulke superremmen hebben, als je reactiesnelheid zoveel langzamer is heb je gewoon een probleem.

Ik geloof direct dat high-performance remmen nut hebben maar ga er alsjeblieft niet op vertrouwen dat ze je wel uit de problemen houden.

En nog wat. Stel voor je gebeurt een ongeluk, jij gaat vol in de remmen. JA! Net op tijd stil. De auto achter je red dat niet....