Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: razorx op 14-05-2010 16:18:45
@triton: Is het een idee om de klemmetjes onder het paneel te verlagen met een stripje hardhout?

Citaat van: razorx op 13-05-2010 17:13:00
..
Testritje leverde alleen nog bij hevige drempels een klonk op, vermoedelijk zijn die rubbers de schuldigen.
..
Ik dacht eerder beunbedrijf Yits.
Linker veer ondersteboven gemonteerd  :eusa_wall: ;D

Enfin het vooronder is nu volledig stil.  :eusa_dance:

Mooie bijdrage voor een ander topic  ;D
Zonder fouten maken kom je nergens  ;)

Mooi dat het nu helemaal goed is!

razorx

Onderhoud aan de airco: Condensor, droger en orifice (expansie ventiel) vervangen deel 1

Goedenavond.
Eerst een woordje vooraf: Dit is uitdrukkelijk geen how-to, alleen mijn bevindingen bij het onderhoud aan de airco.
Het systeem was door lekkage al volledig leeg.

Of het allemaal gelukt is merk ik pas bij de diverse testen en het eventuele vullen.
Vorig jaar bij een A/C checkup constateerde men dat mijn condensor lek is, hierover later meer.

Het is overigens van het grootste belang om schoon te werken. Je wilt immers geen troep in je systeem.
Dus schone handen. Plekken in de buurt van koppelingen die losgaan eerst schoonblazen met wat perslucht e.t.c..
En houd wat keukenpapier of zo bij de hand.
En zorg dat je compressorolie hebt om je nieuwe O ringetjes van te voren in te vetten.

Ok genoeg moralistisch gezever ;) , aan de slag.

Condensor vervangen
Voor iedere koppeling die los gaat O-ringetjes besteld. Daarnaast wat unlock-tools in verschillende maten.
Dat laatste mag ik blij mee zijn want de in Vadis opgegeven maat van 5/8 bleek niet te passen, 3/4 wel.

Auto op de minibrugjes, de stenen zijn nodig sinds de verlaging.

Bovenste twee parkertje links en rechts los.

Relaishouder los.

De condensor wordt met 7 parkertjes/boutjes op zijn plaats gehouden. links boven en rechts boven zijn de rotplekken.
Met een knietje kom je er langs de koplamp maar net bij.
De drie parkertjes aan de bovenkant van de condensor los.

Bodemplaat er af.

Airco aansluitingen aan weerszijden van de condensor los.

Dit koppelstuk zat toch wel heel vast.

De condensor wil je waardig naar beneden halen, zonder je hoofd als stootkussen.

Onderste twee bouten van de condensor los. Let op de groene uitslag langs de O-ring.
Dit was het werkelijke lek, dus niet de condensor zelf.

Nieuwe O-ringetjes met compressorvet ingesmeerd en geplaatst.
Ok Condensor er uit en nieuwe er in.

Oh ja als je de orifice/expansieventiel ook vervangt. Maak de koppelstukken van je condenser nog niet vast (dubbel werk).

Op naar deel twee!

razorx

Onderhoud aan de airco: Condensor, droger en orifice (expansie ventiel) vervangen deel 2

Droger vervangen

Als je systeem langere tijd open of leeg is geweest moet je de droger vervangen, die is immers verzadigd.
Eerst de bevestiging van de droger los.

Zo werkt zo'n snelsluitingloskoppelaar:

Maat 3/4 en niet 5/8 zoals in Vadis staat.
Strak er omheen, lichtjes naar links duwen tot ie er inzit, dan aan de rechterbuis trekken en voilá

Droger naar beneden en de grote wartel los. Eh die zat goed vast.

De droger nog wel afgedopt gelaten.
Zekerheidshalve heb ik de open kanten van de aircoslangen ook afgedopt met tape.
Ik wil geen troep in de airco.

Vlak voor het testen en afvullen mogen de nieuwe ingevette ringetjes er in en sluit ik de droger aan.

Orifice/Expansieventiel
Het woord orifice associëer ik met de meest vreselijke rectale rituelen in één of ander achter gebleven gebied.
Maar dat komt omdat ik automatiseerder ben.

het handigste is om de hele buis met orifice en al tot aan de consensor los te halen. Zo heeft
Marco het recentelijk gedaan en heb je het meeste ruimte.

Het expansieventiel zit leuk verborgen. Om een beetje ruimte te hebben, het koelvloeistof vaatje los gehaald en opzij gelegd.
De koelingsslang naar de ECU, aan de kant van het schutbord is tweedelig en kan uit elkaar.

Daaronder zit een buis met twee wartelmoeren. Die losjedraaid.
het expansieventiel:

Met een puntbektangetje hem voorzichtig naar buiten getrokken.
Je ziet dat hij al aardig wat troep heeft opgevangen:

Vervangen. O-ringetjes e.t.c.

Dat was het voor vandaag, eerdaags maar eens testen en hopelijk vullen.

In mijn eentje democratisch besloten dat ik recht heb op een koel glas lijnolie.

Proost!
Yits.

P.S. Met dank aan Marco en SirRutte: Uit hun weblog wat handigeidjes gehaald.

rogerV701998

:eusa_clap: Yits,

Veel respect dat jullie dit werk allemaal zelf (kunnen) doen.

Gr. roger

SirRutte

Mooi werk Yits, en duidelijke foto's :)

Bij mij zat die oude droger ook behoorlijk vast. Als het even meezit kan ik ook morgen mijn systeem weer laten vullen, hopelijk heeft de nieuwe droger het weekend in een leeg systeem overleefd. Daarvoor nog even het expansieventiel vervangen, gelukkig weet ik nu waar die zit ;)

Trouwens een goede oplossing voor het gebruik van die oprijbokken, ik baalde al omdat ik de mijne sinds het verlagen niet meer kon gebruiken :eusa_doh:

Proost!

elianmars

Mooi werk, Yits!

Waar heb je dat mooie setje unlock tools vandaan?

razorx

Citaat van: SirRutte op 16-05-2010 20:28:48
Trouwens een goede oplossing voor het gebruik van die oprijbokken, ik baalde al omdat ik de mijne sinds het verlagen niet meer kon gebruiken :eusa_doh:
Ik ook, met die kiezeltegels is het goed te doen en ze glijden niet weg.
205 bandenmaat is voor deze baby brugjes wel de max.

Citaat van: elianmars op 16-05-2010 20:29:10
Waar heb je dat mooie setje unlock tools vandaan?
Die heb ik vorig jaar op de VKB gekocht.
Met een beetje rondneuzen vind je daar soms leuke dingen.

UserID6342

Mooie beschrijving Yits !  Ik vergeet iedere keer die camera mee naar buiten te nemen als ik ergens mee bezig ga :(  Kwam ik gisteren ook achter na het inbouwen van die lampen, toen er vragen kwamen...

Mooi werk weer, wanneer laat je 'm nu afvullen en testen ?  Heb je nu wel de droger al helemaal aangesloten, of wacht je daar even mee totdat het systeem weer gevuld gaat worden ?

razorx

Citaat van: Dirk342 op 16-05-2010 20:39:04
..
wanneer laat je 'm nu afvullen en testen ?  Heb je nu wel de droger al helemaal aangesloten, of wacht je daar even mee totdat het systeem weer gevuld gaat worden ?
De droger is nog niet aangesloten en nog steeds afgedopt. Zo komt er geen vochtige lucht in, het systeem is immers leeg.
De open aansluitingen aan andere kant heb ik afgedopt en getaped, zodat er geen troep in het systeem komt.

Afvullen en testen hoop ik deze week te kunnen doen via die mobiele airco service in Amstelveen, correctie nu in Aalsmeer. Ook een Volvo liefhebber als ik me niet vergis.

volvoc70T5

even inhaken op:

CiteerAls ik mij niet vergis zijn de subframerubbers gevuld met olie. Voor mag ik die dus vervangen, met uiteraard weer nieuwe rekbouten.

toen die bout me gister afknapte kwam `r bij mij onder die schotel ook een klein plasje olie uit zetten..zelfde kleur ook..
dus zijn ze wel of niet gevuld met olie?
ik ga ze btw sowieso vervangen.. maar toch nieuwsgierig naar..

razorx

Volgens mij zijn ze toch niet gevuld met olie, voor die prijs? (kleine 20 euro)
Ik blijf het vreemd vinden.

Ludo

Het zou kunnen hoor.
Ik trok het enkel maar in twijfel, omdat dat ook gezegd word van de voor en achterste motorsteun.
Maar dat is niks meer dan een volle rubber.
Waar het vandaan komt, dat ze met olie gevuld zouden zijn, weet ik niet. ?

KIM

Hou je compressor in de gaten Yits. Dergelijke vuiligheid in de orifice is daarvan afkomstig.
Mocht 'ie ooit kapot lopen, laat dan ook je systeem spoelen; die rommel reist door je gehele systeem.

Freakybaby

Goed bezig Yits! Ben benieuwd of de airco straks weer helemaal naar behoren werkt.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

Citaat van: KIM op 16-05-2010 22:55:56
Hou je compressor in de gaten Yits. Dergelijke vuiligheid in de orifice is daarvan afkomstig.
Mocht 'ie ooit kapot lopen, laat dan ook je systeem spoelen; die rommel reist door je gehele systeem.
Yep! Met 14 jaar staat het er aan te komen.
Zo namijmerend, zag ik toch wel iets te veel verdachte troep.
Thanx!