Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

Citaat van: elmarconi op 06-09-2010 11:41:45
Citaat van: -D©©©L- op 06-09-2010 10:41:39
Afgelopen zaterdag op de sleuteldag bij Harry Arendsen de benzine druk eens gecontroleerd.
Die was bij een lopende motor echt heel mooi en liep ook mooi mee.
De restdruk (de druk na het stil zetten van de motor) viel erg snel weg. Deze moet gedurende minimaal 20 minuten boven de 2 bar blijven staan. Dat deed ie niet, hij begin meteen met terugzakken en na ca 1 minuut was de druk geheel weg.

Mogelijke oorzaken:

- Probleem in de terugslagklep bij het brandstof filter
- Probleem in de drukregelaar
- Lekkende benzine injector(s)

Zou het dan toch ?

Binnenkort maar eens een serie andere injectoren inbouwen.

Heb je dat met een el-cheapo Action drukmetertje gedaan?

Ik zal ze eens vragen waar ze hem gekocht hebben. Ik vermoed dat het toch gewoon de dealertool was.  ;D

Ludo

Citaat van: elmarconi op 06-09-2010 11:41:45
Heb je dat met een el-cheapo Action drukmetertje gedaan?

Een benzinedrukmeter is zo duur niet.
Google maar eens, je vind er zat, vaak nog met verschillende koppelstukjes bij.

-D©©©L-

Ondertussen de injectoren gewisseld; Het leek even over, maar helaas.... 100% identiek gedrag.
Daarna toch maar de BDP sensor vervangen, toe leek het al even beter te gaan.
De volgende morgen kreeg de 422R na het starten een astmaaanval waarmee ik de straat nauwelijks uit kon komen.
Tja.
Omdat ik nog veel km's moest maken was het oplossen van deze klacht met enige spoed gewenst. Met horten en stoten naar de dealer gereden en bij de expeditie (magazijn) een paar oud monteurs gesproken (werken nu op het magazijn). Eensgezind klonk het "Duidelijk een nokkenas sensor, het begint met gevoelig worden voor temperatuur wisselingen en dan ineens wil ie niet meer starten". Gezien de symptomen en het optreden van de klachten (heel koud of juist in stilstand als de koelfan aansloeg) klopte dat wel.

Daarna naar de werkplaats gereden en een gebruikte sensor uit het schap getrokken (geld hebben we niet, maar spulllen.....  ;D ). Na de wissel heeft ie niet meer gestotterd zoals ie deed. Alleen vanmorgen was het even mis, met een nog koude motor op benzine ietsje meer gasgeven en ja hoor: Lambda lampje aan.
Oorzaak lijkt me duidelijk, koudstart = verrijking van het mengsel. Software voor oranje injectoren gebruiken met blauwe = nog rijker.  1 + 1 = verzuipen.  :)

Eigenlijk moet de andere turbo er nu op en de software ietswat aangepast. Dan kan ik me daarna bezig houden met veerpoot lagers/rubbers en een x70 dash project.  8)

henry classic v70

Bijna opgelost dus............
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

-D©©©L-

Als je veel rijd, dan moet je ook veel onderhoud doen. Soms omdat er wat defect is, en soms om te voorkomen dat e.e.a. (voortijdig) defect gaat. Met Motorolie, automaatbak olie, rem"olie" en aircocompressor olie zijn de meesten van ons wel bekend. Ik bedoel, men weet van het bestaan en het belang van verversen.

Maar hoe zit dat met de olie van een eventuele LPi pomp ? Jaha, daar zit olie in. En aangezien LPG weinig smerende eigenschappen heeft (lees: weinig wrijvingsweerstand reducerende eigenschappen), is het beetje olie in de pomp letterlijk van levensbelang. Veel zit er niet in, af fabriek zo'n 20 a 25 ml olie. Vooropgesteld dat de tank rechtop gehouden is bij transport en montage. Een ietswat onbenullige vervoerder die een nieuwe tank op de zijkant of op de kop vervoerd, is voor de inbouw al bezig met het omzeep helpen van de pomp. Deze loopt nl. leeg.

Goed. 20 a 25 ml pompolie dus. Een borrelglas vol. Nou heb ik met deze pomp zo'm 75.000 km reden vanaf de vorige olie verversing. Het werd naar mijn idee dus wel tijd. De pomp loopt in vollast toch zo'n 2800 toeren en heeft er zo om en nabij de 10.000 liter LPG doorheen geduwd. En dat is puur verbruik, zonder de retour flow !

Goed, na het overpompen van de resterende LPG in een andere tank (dat duurt even...) en het uitdampen van de tank kon de Multivalve unit verwijderd worden:

(klik voor hi-res)


De MV unit op de kop om de oude olie eruit te laten lopen. Dat was snel klaar, veel meer dan 5 druppels kwamen er na een half uurtje uitlekken niet uit.  :o Nog net niet droog dus. :

(klik voor hi-res)


En het bijvullen van schone olie. Kwestie van lichtjes vacuum trekken en de olie laten inzuigen.:

(klik voor hi-res)


Daarna weer netjes terugbouwen met een nieuwe afdichting en tanken. Na een grondige lektest (LPG snuffelaar) Een tijdje proefdraaien. Ik kan weer een jaar (kortere interval).

daytonawim

Mm, hoe zou het met onze pomp zijn na circa 25.000 liter verbruik ??? (3 jaar geleden ingebouwd)

-D©©©L-

....vanmiddag weigerde de benzinepomp weer eens...

weer wat te doen, gelukkig ligt de nieuwe al een tijdje klaar voor plaatsing.

ulkeman

succes er mee marco met plaatsen van die pomp.

en nogmaals bedankt voor je hulp van vandaag :eusa_clap:


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Jeff

Ben benieuwd naar je foto verslag met de nieuwe pomp, in ieder geval succes er mee! :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

jrs2k3

Denk dat ik dat ook maar eens moet laten doen, de pomp olie verschonen. Waar kan ik dit het beste laten doen Marco?

-D©©©L-

Citaat van: jrs2k3 op 07-10-2010 08:50:46
Denk dat ik dat ook maar eens moet laten doen, de pomp olie verschonen. Waar kan ik dit het beste laten doen Marco?

Limburgse LPG technieken in Eksel, België
http://www.limburgselpgtechnieken.be/

100% volvo 5 cilinder liefhebbers.

)()()sT

Marco,

de pomp is van zichzelf al best hoorbaar, maar loopt ie na verversen / bijvullen van de olie ook soepeler?
Ik vind dat je de mijne best goed hoort, net alsof ik hem in de loop der tijd meer ben gaan horen.

-D©©©L-

#2427
Citaat van: )()()sT op 07-10-2010 09:17:39
Marco,

de pomp is van zichzelf al best hoorbaar, maar loopt ie na verversen / bijvullen van de olie ook soepeler?
Ik vind dat je de mijne best goed hoort, net alsof ik hem in de loop der tijd meer ben gaan horen.

Verse olie erop en hij is meestal weer stil. Tenzij de lagers intussen al zover versleten zijn dat ie "rauw" loopt.
Bij mij loopt ie bijna onhoorbaar.
Overigens zitten ze niet zo ver van de Nederlandse grens, ca 35 km gezien vanaf de A2 bij Eindhoven. Kan je daarna meteen weer even vullen met goedkopere Belgische LPG. 

Vulk

Gelijk even een afspraak maken zie!

Daf46

Citaat van: Vulk op 07-10-2010 17:20:52
Gelijk even een afspraak maken zie!
Wat ik mij afvraag: Waarom vermeldt men dit niet als ik na de installatie vraag of er enige vorm van onderhoud nodig/levensduurverlengend is aan de installatie ?