609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jans Duiven


b0nkolok

CiteerI'm working on it. 

Zie je wel, er zijn meer waarzeggers op ons forum dan je ooit hebt gedacht  :eusa_whistle:

"Keep tinking" maar verwaarloos je wederhelft niet. :azn:
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

-D©©©L-

#797
Daar stond ik dan, met m'n mooie 609 rood 854R automaat -met- LPi, black chrome volans en bijna 400.000 km achter de kiezen.



Ik start om weg te gaan, zet de bak in D en.... prut prut prut... stil.  Afgeslagen en met geen mogelijkheid tot leven te wekken.
Heel snel begon de diagnose gedachtenstroom op gang te komen. Even snel nazien en wegstrepen...

- Startblokkering ?  Nee, want de startmotor gaat goed rond en ik meet spanning op de bobine

Nou zijn er voor een lopende motor minimaal 3 zaken nodig: Brandstof, zuurstof en een vonkje (ok, een draaiende startmotor en iets dat lijkt op de juiste timing is ook wel handig).


  • Geen vonk ?  Jawel, met een geimproviseerde oppik lus en de multimeter meet ik wel vonk. (3000+ volt is een aardige indicatie).
  • Geen lucht ? Hmmm, 5 kleppen stuk of gasklep + stationair regelaar verstopt ?! lijkt me sterk.
  • Geen brandstof ? Ehm... op contact, en luisteren. Heel veel achtergrond herrie van de naastgelegen containerwasserij... dus deuren dicht en kofferbak bekleding omhoog. Niks, nada. Nameten van de motor gaf een open verbinding aan. Wel spanning op de aansluit connector.



Conclusie: Brandstof opvoerpomp dood. En dat al na bijna 400.000 km, prutsers.  ;D

Ok, daar stond ik dan op dinsdag middag tegen 16:00  met m'n mooie 609 rood 854R automaat -met- LPi, black chrome volans en bijna 400.000 km achter de kiezen. En een kapotte benzineopvoerpomp.   :-\

Dus ik bellen voor een pomp, van erg veel geld (350 euro, wel een hele mooie plug-en-play set met compleet pomphuis) via 2 dagen levertijd (202 euro, losse bosch pomp) en "morgen rond 12:00 heb ik hem" (180 euro, ook losse bosch pomp) kwam ik uit bij "heb ik liggen, 't is helaas wel een Walbro." (undisclosed nice-price).  :)
Mijn Ega gebeld of ze hem wilde oppikken in Lelystad (daar werkt ze), kon meteen het nog in backorder staande achterasrubber mee.

In tussen was een maat van me zo vriendelijk geweest om even een stukje gereedschap te lenen bij Furness Zwolle en dit ook nog eens te komen brengen !! (  :eusa_clap: waarvoor mijn dank  :eusa_clap:) De ring van de tank was er dus met 10 seconden af.  :)

Pomphuis uit elkaar getrokken en toen maar wachten op de nieuwe pomp, onder het genot van een goed bakkie Pack2Pack koffie.




Tegen 18:30 arriveerden de onderdelen...  :-*




Een goed half uurtje en wat gedoe later (set bleek niet compleet), zat ie in de tank en wilde hij weer starten.
Gelukkig mag ie nog een keer los om de noodoplossing definitief te maken.  :eusa_shifty:

Richard850

Tjonge jonge, maarja, 400.000 is al een hoop, en agja, alles gaat wel een keertje stuk, maar altijd op momenten dat je het net even niet kan gebruiken he:P

Gelukkig rijdt de koets weer:D

Trouwens, je hebt die lpg tank onder de mat zeker.

Wout309t

Ik had het in de wasstraat, ook heel fijn.... ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

Richard850

Citaat van: Wout309t op 06-08-2008 11:28:11
Ik had het in de wasstraat, ook heel fijn.... ;)

Was de auto wel goed schoon zeker:P

thuur


-D©©©L-

tussen al het 609 en 422 R geweld rijd de 10V ook nog altijd lekker rond. Het onderhoud daarvan gaat ook gewoon door.
Vandaag maar eens lekker verwend met verse olie, een filtertje, een stabi stang linkje (11mm HD versie) en een setje andere remmerij aan de voorkant. Er moeten nu toch echt twee nieuwe banden op, komende week maar eens even bestellen. Niks moeilijks, gewoon een budget 205/50R16 in 91H. 

-D©©©L-

Ik wist dat de achterste remblokken van de 609R bijna op waren. Met een luxemburg ritje in het vooruitzicht leek het me wel handig om daar even een paar verse op te slaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Dat was dinsdag.

vanaf woensdag werd ik getrakteerd op aardbeving geluiden (en gevoel !!).
Bladerend op het forum las ik verhalen van: "zit in de klauwen, die zijn op" tot "vervang alles maar, anders kom je er niet af".

Vanmiddag even de boel bekeken. In de haast heb ik dinsdag niet gezien dat de schijven gewoon helemaal op waren. 8,4 mm dikte is de minimum maat, ik meette 7,3mm  :eusa_whistle:  :eusa_shifty:

De nieuwe blokken liepen door de te ver versleten schijf klem op de binnenhoek bij de naaf. Snel even een paar schijven opgehaald, en wat zachtere blokken (hadden ze nu wel liggen). Een beetje uitleg gevende aan Chris (die even kwam buurten, was gezellig !) spijkerde ik de boel er onder. Nu weer aardbevings vrij en remt merkbaar beter.  :eusa_dance:

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 30-08-2008 22:23:04
Ik wist dat de achterste remblokken van de 609R bijna op waren. Met een luxemburg ritje in het vooruitzicht leek het me wel handig om daar even een paar verse op te slaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Dat was dinsdag.

vanaf woensdag werd ik getrakteerd op aardbeving geluiden (en gevoel !!).
Bladerend op het forum las ik verhalen van: "zit in de klauwen, die zijn op" tot "vervang alles maar, anders kom je er niet af".

Vanmiddag even de boel bekeken. In de haast heb ik dinsdag niet gezien dat de schijven gewoon helemaal op waren. 8,4 mm dikte is de minimum maat, ik meette 7,3mm  :eusa_whistle:  :eusa_shifty:

De nieuwe blokken liepen door de te ver versleten schijf klem op de binnenhoek bij de naaf. Snel even een paar schijven opgehaald, en wat zachtere blokken (hadden ze nu wel liggen). Een beetje uitleg gevende aan Chris (die even kwam buurten, was gezellig !) spijkerde ik de boel er onder. Nu weer aardbevings vrij en remt merkbaar beter.  :eusa_dance:

Was vast routinewerk geworden  ;D

Maarruh... meette ? :eusa_snooty:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Misha op 30-08-2008 22:26:30
Citaat van: -D©©©L- op 30-08-2008 22:23:04
Ik wist dat de achterste remblokken van de 609R bijna op waren. Met een luxemburg ritje in het vooruitzicht leek het me wel handig om daar even een paar verse op te slaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Dat was dinsdag.

vanaf woensdag werd ik getrakteerd op aardbeving geluiden (en gevoel !!).
Bladerend op het forum las ik verhalen van: "zit in de klauwen, die zijn op" tot "vervang alles maar, anders kom je er niet af".

Vanmiddag even de boel bekeken. In de haast heb ik dinsdag niet gezien dat de schijven gewoon helemaal op waren. 8,4 mm dikte is de minimum maat, ik meette 7,3mm  :eusa_whistle:  :eusa_shifty:

De nieuwe blokken liepen door de te ver versleten schijf klem op de binnenhoek bij de naaf. Snel even een paar schijven opgehaald, en wat zachtere blokken (hadden ze nu wel liggen). Een beetje uitleg gevende aan Chris (die even kwam buurten, was gezellig !) spijkerde ik de boel er onder. Nu weer aardbevings vrij en remt merkbaar beter.  :eusa_dance:

Was vast routinewerk geworden  ;D

Maarruh... meette ? :eusa_snooty:

ja, verleden tijd enzo. ik meette.  Ik mat mag ook.  meten is zowel een sterk als zwak werkwoord.  ;)

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 30-08-2008 22:55:38
Citaat van: Misha op 30-08-2008 22:26:30
Citaat van: -D©©©L- op 30-08-2008 22:23:04
Ik wist dat de achterste remblokken van de 609R bijna op waren. Met een luxemburg ritje in het vooruitzicht leek het me wel handig om daar even een paar verse op te slaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Dat was dinsdag.

vanaf woensdag werd ik getrakteerd op aardbeving geluiden (en gevoel !!).
Bladerend op het forum las ik verhalen van: "zit in de klauwen, die zijn op" tot "vervang alles maar, anders kom je er niet af".

Vanmiddag even de boel bekeken. In de haast heb ik dinsdag niet gezien dat de schijven gewoon helemaal op waren. 8,4 mm dikte is de minimum maat, ik meette 7,3mm  :eusa_whistle:  :eusa_shifty:

De nieuwe blokken liepen door de te ver versleten schijf klem op de binnenhoek bij de naaf. Snel even een paar schijven opgehaald, en wat zachtere blokken (hadden ze nu wel liggen). Een beetje uitleg gevende aan Chris (die even kwam buurten, was gezellig !) spijkerde ik de boel er onder. Nu weer aardbevings vrij en remt merkbaar beter.  :eusa_dance:

Was vast routinewerk geworden  ;D

Maarruh... meette ? :eusa_snooty:

ja, verleden tijd enzo. ik meette.  Ik mat mag ook.  meten is zowel een sterk als zwak werkwoord.  ;)
Ik weet niet, ik meette klinkt zo mat.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Chris

Citaat van: -D©©©L- op 30-08-2008 22:23:04
Ik wist dat de achterste remblokken van de 609R bijna op waren. Met een luxemburg ritje in het vooruitzicht leek het me wel handig om daar even een paar verse op te slaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Dat was dinsdag.

vanaf woensdag werd ik getrakteerd op aardbeving geluiden (en gevoel !!).
Bladerend op het forum las ik verhalen van: "zit in de klauwen, die zijn op" tot "vervang alles maar, anders kom je er niet af".

Vanmiddag even de boel bekeken. In de haast heb ik dinsdag niet gezien dat de schijven gewoon helemaal op waren. 8,4 mm dikte is de minimum maat, ik meette 7,3mm  :eusa_whistle:  :eusa_shifty:

De nieuwe blokken liepen door de te ver versleten schijf klem op de binnenhoek bij de naaf. Snel even een paar schijven opgehaald, en wat zachtere blokken (hadden ze nu wel liggen). Een beetje uitleg gevende aan Chris (die even kwam buurten, was gezellig !) spijkerde ik de boel er onder. Nu weer aardbevings vrij en remt merkbaar beter.  :eusa_dance:


Was zeker gezellig Marco, en leerzaam!

Nog bedankt voor de gastvrijheid en lekkere koffie! ;D

-D©©©L-

Donderdag heb ik nog even een deel van de samco intercooler slangen set op "de rooie" gezet.
Eigenlijk vind ik de pasvorm en afwerking van een dergelijke set ver beneden de maat, zeker voor het geld. Het zal vast wel heel blijven (hoop ik).

De turbo begint toch echt op z'n einde te lopen nu, niet vreemd na bijna 400.000 km (!). De donor turbo ligt al op de plank; de 15G uit "de blauwe".
Ook nu mag ik weer alle koelwaterslangen doen en ik vermoed ook het uitlaat spruitstuk. Die willen nog wel eens doorscheuren.
Katloze voorpijp ligt ook al even klaar. Net als een verse lambda sonde.

Hoef me voorlopig nog niet te vervelen.  ;D

thuur

Gefeliciteerd met de 400.004km :eusa_clap:

Wat is het huidige jaarkilometrage en hoe lang mag de 609 nog in de familie blijven?


Gr 8)